Petra Nielsen är ett hett namn i musikalvärlden. Här hemma har hon varit med i de flesta stora musikalerna och hon har uppträtt i både London och New York. Men rollen som diva har hon hoppat över.
– Det funkar inte med några divalater, utan det är oerhört viktigt att inte glömma ödmjukheten inför det man gör. Utan den så går det inte.
Men att detta är en bransch där många inte är rädda att blotta armbågarna har Petra fått uppleva, inte minst under tiden utomlands. I sex månader var hon i London och spelade huvudrollen Roxie Hart i musikalen Chicago.
– Jag skulle avlösa en annan tjej som varit där ett halvår. I början fanns det dem som inte tittade mig i ögonen. Det är som när djur måste lukta på varandra och upptäcka att den andre inte är farlig.
Skönt att lämna Broadway
I London blev hon upptäckt och inbjuden att spela samma roll i New York. Hon flög över Atlanten, och under sex veckor gjorde hon åtta föreställningar i veckan på Broadway – divornas egen arena.
– Alla som har fått in sin fot på Broadway gör allt för att hålla den kvar. Här gällde det att först visa på scenen vad man gick för – sedan blev de intresserade av en som person. Alltid först upp till bevis. Efter femte veckan så kände jag att, gud, vad det ska bli skönt att lämna det här nu.
Känner sig hemma i Sverige
Självklart är hon stolt över att ha varit där, men för Petra Nielsen betyder detta inte att alla andra jobb nu blir mindre viktiga. Sverige är fortfarande där hon hör hemma, enligt henne själv.
– Man får inte tappa sig själv för att man får en huvudroll på Broadway. Jag känner att visst var det jättekul, men tack det räcker. De är så många som är jäkligt duktiga därborta. Nu fick jag komma dit som gäst i sex veckor. Men att åka dit och börja fightas är inget som lockar.
Viktigt att få göra fel
Så från Broadway till Malmö, där repetitionerna inför Nine i skrivande stund är i full gång. För Petra är det ett nytt skede – en ny musikal och en ny roll – och hon påpekar att det är viktigt att tillåta sig att vara grön och kunna göra fel på repetitionstid.
– Många tror att efter min erfarenhet så är det bara att gå in och köra, men så är det inte. Man blir aldrig färdig.
Nine är baserad på Federico Fellinis film 8 ½ från 1963. I centrum står filmregissören Guido Contini (spelad av Jan Kyhle), som åker till Venedig för att i lugn och ro tänka igenom sitt konstnärsskap och sitt brokiga liv. Runt omkring honom finns kvinnor som på olika sätt inspirerat honom. Petra spelar älskarinnan Carla.
– Jag låg och tänkte idag att hon måste ju ha ett efternamn så jag kallar henne Carla Mancini.
Inspirerad av Monroe
Marilyn Monroes biografi har fått fungera som inspiration och Petras eget korta mörka hår kommer också att bytas ut mot en blond peruk i föreställningen. Men något riktigt dansnummer blir det inte.
– Det närmsta jag kommer dans är när jag ligger och åmar mig i en säng. Carla anspelar på sex hela tiden och tror att Guido ska skilja sig från sin fru och gifta sig med henne. Men det är bara en illusion.
Det är nio kvinnor och en man på scen. Hur funkar det?
– Den frågan borde du egentligen ställa till Jan Kyhle… fniss, fniss… Själv tycker jag att vi har en väldigt skön stämning. Men visst är vi alla starka individer med egna åsikter. Fast det är ingen som sätter sig på någon annan.
I valet och kvalet
Petra Nielsen är uppvuxen i en skådespelarfamilj och hennes man Rennie Mirro är också artist. När det gäller att skaffa barn befinner hon sig som så många andra i valet mellan familj och karriär. Hon är medveten om att tiden går.
– Jag är 37 år nu, så det är inget man bara kan skjuta på framtiden. Efter Broadway kände jag att nu kastar jag in handduken.
Men så kom erbjudandet om en roll i Nine och i musikalen Garbo till hösten.
– Jag slutar aldrig. Samtidigt förstår jag att det är den största kärlek man kan uppleva. Karriär däremot, det kommer och går.