Lagom till dansens dag återvänder Kenneth Kvarnström till Dansens Hus för ett kort gästspel med verket Youmakeme. Det hade premiär i mars i år på Helsingfors stadsteater, som också är hemmascen för Helsinki Dance Company.
I dessa bröllopstider ligger det nära till hands att beskriva Youmakeme med ramsan ”något gammalt, något nytt, något lånat, något blått”.
Det nya är Kvarnströms självdistansering. Han bryter upp sin strängt estetiska form och släpper in publiken i verket genom att låta dansarna prata och skämta med åskådarna, och sig själva.
Det gamla är den lätt igenkännbara Kvarnströmska vokabulären med sin flödande intrikata form och andlöst koncentrerade moment där koreografin får dansarnas kroppar att bli lika plastiskt viktlösa som flödande vatten.
Det lånade är musikcollaget som utgörs av suggestiv ”Kvarnströmmusik” (återvunnen från tidigare verk?) och två hits, Feeling good med Nina Simone och Gloomy sunday med Billie Holiday.
Sångerna har en framträdande plats i verket och analyseras ingående av dansarna som även framför en egen version av Feeling good iförda svarta skolflicksuniformer. Resultatet blir ett uppsluppet performanceavsnitt som bryter av mot den för övrigt rätt introspektiva och symbolladdade koreografin.
Det blå är de märkliga blå gestalterna i höga hattar och voluminösa svarta byxor som inleder verket i en suggestiv duett som fångar upp frågan som ligger förborgad i titelns ”you make me …”.
Trots sin relativt korta längd på en timme är Youmakeme ett mycket rikt verk. Det märks också att Kvarnström har skapat verket direkt för de fem dansarna, som tycks stortrivas såväl med koreografin som med den svärtade ironiska humorn och närheten till publiken som de hälsar välkommen in i salongen.
Men för att det ska bli succé krävs en silverslant i brudens sko och i det här fallet utgörs slanten av William Iles dubbla höj- och sänkbara ljusriggar som ger föreställningen intimitet och oförutsägbarhet.
BONUSLÄSNING
Läs mer om musiken i föreställningen på Nummerbloggen.