Egentligen tror ingen att teaterns framtid på internet ligger i att filma av traditionella föreställningar.
– Teater på nätet kommer nog att utvecklas till sitt eget medium så småningom, gissar Per Nordin, lärare i scenframställning på Högskolan för teater, opera och musikal i Göteborg.
– Det här gör vi mest för att lära oss. Om det funkar kan vi bygga vidare på det, säger Anders Janocha, tekniskt ansvarig vid Chalmers medialab.
Enkel teknik
Tekniken för sändningen av On/Off är enkel. Föreställningen på skolans teaterscen filmas av två kameror. Bilderna går till Chalmers och därfrån ut på nätet.
För att kunna se föreställningen på sin datorskärm behöver man en spelare som man kan ladda ner gratis från Chalmers medialabs hemsida. Det finns olika spelare att välja på, beroende på om man har modem eller bredbandsuppkoppling. Bildkvaliteten varierar därefter.
Anders Janocha är medveten om att somliga inte kommer att se annat än hackiga, tröga bilder.
– Det där har vi lite svårt att styra, konstaterar han.
Stora utvecklingsmöjligheter
I praktiken är det inte mycket som skiljer en nätutsändning från en direktsändning i TV, förutom att man kan titta på den var man än befinner sig i världen. Poängen med nätet är att utvecklings- möjligheterna är så stora.
– Man kan göra sändningen interaktiv, man kan införa 3D-teknik, man kan sända strömmar från flera kameror så att tittaren själv kan välja vinkel… En TV-sändning är ju statisk, säger Anders Janocha.
Han drar paralleller till Filminstitutets satsning på e-bio. I stället för att skicka tunga filmrullar kors och tvärs över landet, ska filmerna gå direkt från nätet till bioduken.
– På samma sätt skulle man kunna distribuera utsändningar av teaterföreställningar och idrottsmatcher. Folk på landsbygden skulle kunna samlas och äta en bit och titta på det tillsammans, föreslår Anders.
Vanlig teater mer attraktiv
Pia Muchin som är rörelselärare på Högskolan för teater, opera och musikal, och som arbetat mycket med skådespelarens förhållande till digital teknik, tror att e-teater är en ny form av teater med nya krav och förväntningar. Denna form menar hon kan bli ett komplement till den ”vanliga” teatern som i sig är exklusiv i sina krav och förväntningar. Däremot menar Pia Muchin att möten över internet aldrig kan ersätta det mänskliga mötet – eller tvärt om.
– I framtiden tror jag att det mänskliga mötet blir mer exklusivt. Jag hoppas det i alla fall!
Viktigt byta erfarenheter
On/Off är inte det första samarbetet mellan Teaterhögskolan och Chalmers medialab. Studenter från de båda institutionerna har träffats flera gånger förut i olika projekt. Ett utbyte av erfarenheter gör dels att skådespelarna inte är rädda för den nya tekniken, dels att teknikerna använder skådespelarnas erfarenheter när de utvecklar tekniken.
– Vi som konstnärer måste lägga oss i den här utvecklingen! tycker Pia Muchin.
Enligt henne handlar det inte bara om att se till att tekniken utvecklas åt ett håll som är till nytta för skådespelare och teatermänniskor i deras arbete. Det kan dessutom ge viktiga impulser när man väljer ämnen och språk i teaterarbetet. Om ens publik spelar dataspel tio timmar om dygnet, kan det vara lättare att kommunicera med dem om man själv också har gjort det.
– Folk undrar, jaha, ska vi nu spela teater i virtuella miljöer?
– Nej, det kanske vi inte ska. Det kanske är erfarenheten av att ha varit i de miljöerna som skapar historierna, säger Pia Muchin.