Jämställdheten i Svensk Scenkonsts styrelseDe som fattar beslut har ett ansvar att förändra det som är fel. Ordföranden för Sámi Teáhter, Per Niila Stålka, påminner om att det tills helt nyligen inte var jämställd representation i Svensk Scenkonsts egen styrelse.
Nyheter [2009-01-30]

Jämställdheten i Svensk Scenkonsts styrelse

JÄMSTÄLLDHET. Att utbilda kvinnor till att kunna axla chefskapet för landets offentligfinansierade institutionsteatrar gav ringar på vattnet. Åtgärden tvingade även fram en ny styrelsesammansättning inom arbetsgivareorganisationen Svensk Scenkonst.

Efter Nummers stora chefsgenomgång som visar att det blivit fler kvinnliga chefer på landets offentligfinansierade institutionsscener kom ett mejl till redaktionen från ordföranden för Sámi Teáhter, Per Niila Stålka.
   Han påminner om att om man gör en förändring på ett ställe i en struktur så för det i sin tur ofta med sig andra förändringar.


I Nummers chefsartikel framhålls att en betydelsefull orsak bakom de senaste årens tydliga förändring mot fler kvinnliga chefer bland annat kan spåras till den chefsutbildning som arbetsgivar- och arbetstagarparterna – Svensk Scenkonst och Teaterförbundet – tillsammans genomförde 2005/06. 
   Kartläggningen visade till exempel att det vid de 56 granskade scenerna idag finns fler kvinnliga än manliga ensamchefer, och att det, utifrån redan fattade beslut om chefsbyten, under 2009 kan bli lika många eller fler kvinnliga än manliga chefer totalt.


Men i arbetsgivareorganisationen Svensk Scenkonsts egen styrelse har det tills helt nyligen inte varit lika högt i tak vad gäller jämställd representation, minns Per Niila Stålka från årsstämman 2005.
   – Efter förmiddagens seminarium om jämställdhet röstade man in tolv män till en styrelse bestående av 16 personer. Valberedningens argumentation var obetalbar och jag önskar att jag hade den inspelad på band.


Samma år, 2005, satte ovan nämnda chefsutbildningen igång. Till nästa stämma 2007 hände något – utbildningen av blivande kvinnliga chefer var nu avslutad – till styrelsen valdes åtta män och åtta kvinnor.
   Svensk Scenkonsts direktör Sture Carlsson förklarar vad som hände:
   – Vi hade en diskussion på stämman. Förändringen var en nödvändighet om vi skulle ha trovärdighet i jämställdhetsarbetet. Den nya styrelsesammansättningen var ett sätt att uppmuntra och driva på i jämställdhetsarbetet.


Per Niila Stålka var med även på stämman 2007.
   – Det som hände mellan de två mötena är spännande. Människor med makt att förändra insåg att världen runt omkring inte enbart är en konsekvens av andras beslut. Att vi som verkar här och nu, och som fattar beslut, har ett ansvar. Att det bara är vi och ingen annan som kan förändra det som är fel. Att vänta på att omvärlden ändrar sig tjänar ingenting till, när vi genom demokratiska beslut kan göra slut på det med ens.


Det ena jämställdhetsbeslutet ledde till det andra. Teaterförbundet, den andra parten i chefsutbildningen av kvinnor, har i sin förbundsstyrelse 2009 åtta kvinnor och sju män. En förbättring av sammansättningen från den tidigare styrelsen som valdes 2002, då var det nio män och sex kvinnor.


 


LÄNK
Läs Nummers artikel om ledarskapen på svenska institutionsscener

Gert Lundstedt

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare