Det var en påtagligt stolt Johan Inger som mötte den församlade pressen på presskonferensen i Cullbergbalettens lokaler hos Riksteatern i Hallunda. Det första orden han sa som konstnärlig ledare var att det var ett stort äventyr han hade framför sig.
Kontinuitet och utveckling
Ända sedan Cullbergbaletten grundades år 1967 har verk av Birgit Cullberg och Mats Ek utgjort kompaniets konstnärliga grund. Men ett kompani måste utvecklas för att fortsätta leva, speciellt ett kompani som Cullbergbaletten som skapades för att bryta nya vägar inom dansen. Det är koreografer som utvecklar dansen och därför valde man en koreograf som konstnärlig ledare. Att man valt Johan Inger är en stark markering av att man vill ha utveckling och kontinuitet. Eftersom Johan Inger arbetar i Mats Eks berättande tradition kan han ge kompaniet en ny profil utan att hota dess identitet och så här tänker han sig att det skall gå till.
– Jag vill bygga upp en ny repertoar och kommer att skapa två nya baletter om året. Dessutom kommer jag att söka efter nya unga koreografer att binda till kompaniet.
Men det innebär inte att Johan Inger tänker ta bort Mats Eks verk från repertoaren, även om han är tvungen att ta bort en del för att bereda plats för det nya. Till exempel ett nytt verk av Mats Ek, år 2002 blir det premiär på en ny balett till livemusik av Fläskkvartetten. Johan Inger säger ödmjukt att han har en djup uppskattning och respekt för Mats Ek.
– Han har varit till stor nytta för mig som koreograf. Men det är klart att det skapar en press på mig. Att jag skall fylla hans fotspår, det försöker jag inte att tänka på.
Ömsesidigt förtroende
Det som fick Johan Inger att våga säga ja till erbjudandet var att han hyser stort förtroende för Cullbergbalettens organisation och dansare. De å sin sida har så stort förtroende för honom att de redan för tre år sedan försökte övertala honom att ta över kompaniet. Men då sa Johan Inger nej, för han ansåg inte att han var mogen uppgiften.
– Nu har jag mer erfarenhet och känner mig mer mogen för att leda kompaniet och det känns att Cullbergbaletten är redo att pröva på en ny koreograf.
Medan kompaniet väntade på att han skulle känna sig redo engagerade man honom som koreograf och nu har man tre av hans verk på repertoaren, Next, -96, Livnära -98, Hurry Slowly -00. Med tanke på den omsorg Cullbergbaletten lagt ner på att hjälpa Johan Inger in i den nya rollen som konstnärlig ledare verkar det som om man på alla sätt vill förvissa sig om att det skall bli många fler verk.