Passionsdrama med (av-)brottJohanna Sterner Foto: Johanna Sterner
Nyheter [2012-03-11]

Passionsdrama med (av-)brott

karlstad. En bruten hälsena har ställt till det för Värmlandsoperans uppsättning av Johannespassionen, som har fått övervägande fina recensioner i pressen. Fyra inställda föreställningar betyder speluppehåll fram till 24 mars.

På Värmlandsoperan, eller Wermland Opera, som den heter nu för tiden, var det tidigare i mars premiär för Johannespassionen av Johann Sebastian Bach i en scenisk tappning. Regissören Tobias Kratzer har flyttat fram handlingen till nutid, med Jesus som en motvillig rebell i jeans. Evangelisten är omstöpt från berättare till lekledare.


Kratzers idé är att sångarna är en grupp nutida människor som söker efter Gud. Steg efter steg börjar de återuppföra hela Johannespassionen. De hoppas att de därigenom får möjlighet att lära sig mer om sig själva och till och med även uppnå frälsning. Men det som börjar som en sorts lek blir mer och mer verkligt under tiden som passionsdramat utvecklas.


En lek med dramatiska konsekvenser blev också genrepet av Johannespassionen för Johan Schinkler, som gör rollen som Petrus. Mitt under pågående repetition slet han av ena hälsenan, men genomförde ändå premiären två dagar senare. I dag är han gipsad, vilket gör att fyra föreställningar ställs in. Nästa speltillfälle blir först den 24 mars.


På grund av speluppehållet har Nummer.se inte haft möjlighet att recensera uppsättningen, men de flesta andra kritiker har varit positiva till det moderna greppet och funnit en orkester och sångare i bra balans. Johannespassionen tycks vara en uppsättning som det är lätt att leva sig in i, men några recensenter saknar den religiösa dimensionen.


Gunilla Brodrej i Expressen menar att orkestern lärt sig att dansa och ”sjunga” med kören.


Björn StefanssonVärmlands Folkblad menar att ingen kunde vara mera lämplig för detta projekt än just Tobias Kratzer. Han hör en rad av ”urstarka sångare när passionen genomgått en 2.0-uppgradering, från det annars så stela konsertantformatet till opera.”


Martin NyströmDagens Nyheter menar däremot att uppsättningens konsekvent psykologiserande av texten ”av-katedralifierar” verket och gör att han till slut saknar “den dimension där musiken och orden utmanar genom att gå bortom det mellanmänskligt fattbara.”


Johannespassionen spelas till och med påskdagen den 8 april.

Ditte Hammar

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare