Jonglering i glashusScenkonst möter glaskonst i Enterprise - en rymdresa på Smålands museum. Björn Johansson Boklund och i förgrunden glaskonstverket Luftslott av Lars Hellsten.
Recensioner [2010-03-18]

Jonglering i glashus

Enterprise – En rymdresa av Åsa Johannisson
Scen: Regionteatern Blekinge Kronoberg/ Smålands museum
Ort: Kronoberg
Regi: Åsa Johannisson
Scenografi: Nina Westman (även glaskonst o grafisk design)
Kostym: Mikaela Johansson
Medverkande: På scen: Anna-Karin Rapp, Niclas Stureberg, Björn Johansson Boklund
Glaskonst: Hans Frode: Homo Sapien Sapien, Pauls Grähs: Varelse, Lars Hellsten: Luftslott, Åsa Jungelius: Råttpokal, Karl-Magnus Nilsson: Addiction, Nina Westman: Little boy galaxy.
Spelas även på turné.
Länk: Regionteatern Blekinge-Kronoberg


RECENSION/BARNTEATER. Vi befinner oss faktiskt inte alls på Smålands museum. Vi, en hel hoper förväntansfulla barn och några dito vuxna, sitter ju bänkade i ett rymdskepp nära avfärd: 5, 4, 3, 2, 1 … Ignition! Margareta Wiman har sett Enterprise En rymdresa.

Det mullrar rejält, skakar till och med . Får jag för mig. Men glasföremålen runtom, några på podier, ett hängandes på en vägg, andra i taket, är stadiga. Blir inte momentant tyngdlösa som jonglören Niclas Stureberg och skådespelaren Björn Johansson Boklund, innan de på något mystiskt sätt tycks jordförankrade igen. 
   ”En magisk upplevelse med glaset i centrum”, så rubriceras den halvtimmeslånga föreställningen Enterprise En rymdresa med påföljande workshops och är del av det större forskningsprojektet Beyond and Within med Dramatiska Institutet som huvudman.


Även utformningen av Enterprise är frukten av ett lyckat samarbete: mellan Åsa Johannisson (koncept och regi), Nina Westman (scenografi och glasdesign), ensemblen samt det tekniska och konstnärliga teamet.
   Men åter till rymden och de tre skickliga scenkonstnärernas komprimerade uppvisning av livet, konsten och sagan, och om människa som möter människa.


Fem glaskonstverk har fungerat som inspirationskällor för denna sällsynta och kalejdoskopiska skönhetsvirvel. Som inte nödvändigtvis måste gnuggas mot intellektet för att ge avtryck.
   Estetiken och de sceniska infallen är i huvudsak direktverkande: Ljuset, i Fredrik Nilssons design, växlande mellan blått, rött, grönt och slutligen häftigt fosforescerande. Simon Runstens snyggt skiftande ljudbild. Dansaren Anna-Karin Rapp som illusoriskt ”föds”, ur något som liknar ett livmoderhölje. 


Ett ansikte som dyker upp i en glaskupa och börjar prata, om mammor och kanelbullar … Eller när ensemblen till publikens stora förtjusning förvandlas till sniffande råttor, mycket verklighetstroget – och smittsamt!
Björn Johansson Boklund som längtande prinsessa med Ferlin – ”Jag har tappat mitt slott och min papperslapp” – och Harry Martinsons Aniara i något omskriven åtanke.


Skört, skönt, stabilt, skojigt – och oerhört njutbart.

Margareta Wiman

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare