Därför flätar hon till PippiDramatikern och regissören Jonna Nordenskiöld har gjort en ny dramatisering av Pippi Långstrump inför Astrid Lindgrens 100-årsdag. Strumpebandshållarna har åkt i soporna och Pippifrisyren är ny.
Fördjupning [2007-11-07]

Därför flätar hon till Pippi

Dramatikern och regissören Jonna Nordenskiöld har fått det kanske lika otacksamma som hedervärda uppdraget att iscensätta en Pippi Långstrump för 2007 på Stockholms stadsteater. Förutom den nya dramatiseringen har Pippi själv genomgått en rejäl makeover, med nya kläder och nertonade flätor.
- Jag tror inte riktigt att jag har förstått hur mycket smäll jag kan få, säger Jonna Nordenskiöld premiärnervöst till Nummer.

Jonna Nordenskiöld är 36 år och har skördat en mängd framgångar med pjäser som En äldre herre på 6 år, Tiokronorsflickan (läs recension) och Betongsocker och förortsmys (läs recension). Hon har tilldelats Deutches Kindertheaterpreis, Svenska Teaterkritikers Förenings pris för bästa barn- och ungdomsteater (2001) och nyligen nominerades hon till barnteaterorganisationen Assitejs internationella pris ”The Honorary Presidents Award For Artistic Excellence”.


Förra året satte Jonna Nordenskiöld dessutom upp en annan Astrid Lindgren-tolkning på Stadsteatern, Allra käraste syster, så teaterchefen Benny Fredriksson visste alldeles säkert vad han gjorde när han bad henne göra en Pippi Långstrump för 2007 till Astrid Lindgrens 100-årsdag. Jonna Nordenskiöld fick fria tyglar från teaterchefen, men manuset måste godkännas av Astrid Lindgrens familj.
   – Vi har haft en jättebra dialog, säger Jonna Nordenskiöld. Jag har ju vetat hela tiden att jag måste hålla mej inom Pippiramen och vi har jobbat tillsammans under hela manusprocessen.


De olika episoderna ur böckerna har nu sammanfogats till en sammanhängande, spelbar historia ”med början, mitt och slut”, från att Pippi träffar Tommy och Annika till att hennes pappa kommer för att ta med henne ut på de sju haven. Jonna Nordenskiöld har velat lyfta fram flera sidor av Pippi än den dominerande tokroliga bilden.
   – Jag ville inte bara falla för att hon ska vara stark och rolig hela tiden, utan att hon också skulle få längta lite så att man ska se att hon har den där sorgen och saknaden efter sina föräldrar.
   – Om man ska försöka analysera Pippi så är hon världens starkaste – en sagofigur- men hon är också en överlevare, och det är därför jag tror att hon har blivit en förebild för många tjejer. Hon är en som ser möjligheter istället för begränsningar och hon vågar ta plats.


Den största förändringen med Jonna Nordenskiölds nya tolkning är nog att Pippi (som spelas av Rakel Wärmländer) inte kommer att se ut som hon gör i böckerna och i filmerna. Valet är mycket medvetet eftersom Jonna Nordenskiöld vill komma bort ifrån det idag ganska exploaterade varumärket Pippi.
   – Pippi är en saga, så hon är ju tidlös. Men för 60 år sedan hade hon förkläde och strumpebandshållare för att hon var ett barn som hade klätt på sig själv och de koderna funkar inte idag. Jag vill att hon ska se ut som ett barn som har klätt på sig själv idag, så hon får ha pyjamas, gummistövlar och mössa istället. Flätorna blir inte heller de där typiska utstående utan ganska tunna som ser mer ut som flätor gör på en vanlig sex-sju-åring.


Den stora frågan är kanske – hur vågar man sig överhuvudtaget på att modifiera denna sagoikon?
  
– Ja, hur vågar jag! Jag vet inte! Först var det bara nej, nej, nej. Men sen kände jag att jag kan ju inte tacka nej till det här. Och nu har jag hållit på med den här bearbetningen så länge att min Pippi har blivit norm. Jag tror inte riktigt att jag har förstått hur mycket smäll jag kan få och jag vet att jag tar en risk men jag känner samtidigt att jag tycker att Pippi är värd att få återupptäckas.
   – Först kommer man säkert höra tusen röster i bänkraderna som säger ”hon ser inte ut så där”, men jag hoppas och tror att de ändå kommer att känna att tonen är rätt, att under de där kläderna så är det ändå Pippi.


Denna nya Pippi Långstrump för 2007 är en födelsedagspresent som får premiär på Astrid Lindgrens 100-årsdag, onsdag 14 november. Den riktar sig till familjer och barn från 5 år och det viktigaste med en familjeföreställning tycker Jonna Nordenskiöld är att om man väljer att sätta en åldersgräns vid 5 år, så ska man också verkligen få med sig de minsta, inte bara sikta på att de ska orka se färdigt eller förstå lite grann. Hennes egen 5-åriga dotter har till viss del fungerat som bollplank.
   – Men jag vill också ge några bilder av hur Pippi påverkar de vuxna, som vuxenpubliken kan ta till sig.


Föreställningen blir cirka 2 timmar lång inklusive paus och Jonna Nordenskiöld, som är en rutinerad barnteaterregissör, har förstås tänkt på de minsta även när det gäller speltempot. I andra akten blir det exempelvis mycket dansinslag. Hiphop-jazziga steg skapade av Camilla Ekelöf, som gjorde den ösiga koreografin till Djungelboken på Stadsteatern. Joel Sahlin svarar för nya arrangemang av Georg Riedels musik och Jonna Nordenskiöld försäkrar att det kommer att svänga en hel del.

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare