Det är ridåfall på Judiska teaten, den av finansmannen Robert Weil privatägda teatern med judisk inriktning på Djurgårdsbrunnsvägen i Stockholm. Under de arton år som teatern har verkat i den gamla kägelbanan har en mängd experimentellt utforskande uppsättningar mött publiken. De senaste åren till exempel Jobs lidanden, Different trains och Gaga for the people.
Pia Forsgren är teaterns konstnärliga ledare. Hennes uppdrag har varit att introducera nyskapande scenkonst med judisk kontext.
– Jag har fullföljt mitt uppdrag, säger hon i ett pressmeddelande. Verksamheten kommer framöver att koncentreras till nordiska och internationella samarbeten inom samma fält men på andra scener – och i ett helt nytt medielandskap än när vi startade 1995. Några av de nya projekten har redan initierats, andra väntar.
Att en teater, som spelat för fulla salonger, plötsligt stänger kommer för de flesta som en överraskning. Enligt Pia Forsgren är det dags för verksamheten att möta nya utmaningar.
– Judiska Teatern har en stor och trogen publik som fyllt varenda salong och burit oss framåt med applåder och visslingar. Det stöder min strävan att skapa nya konstnärliga världar som inger hopp om ett demokratiskt samhälle och överbryggar utanförskapet hos individer och grupper.
Vad som händer med teaterns nuvarande lokaler på Djurgården står ännu skrivet i stjärnorna. Enligt Dagens Nyheter har Robert Weil en vision för området runt värdshuset Djurgårdsbrunn, som han också äger.
Vad tycker du om att Judiska teatern flyttar ut ur sina lokaler och söker nya verksamhetsformer? Kommentera gärna nedan!