Unga teater Västmanland brottas på flera sätt – dessvärre redan inför sin andra uppsättning med ekonomiska problem. Konstnärligt gäller brottningsmatchen uppväxtens alla små och stora spörsmål kring moral, skuld, klass, kärlek och könsroller.
I en cementgrå återvändsgränd möter vi Oskar (Jakob Fahlstedt), Kid (Jimmy Endeley) och Julia (Astrid Kakuli), tre ungdomar på gränsen till tonåren, för stora för Bolibompa men ännu försedda med skör navelsträng till föräldrarna. Medan Julia tränger in i Edith Södergran får grabbarna sina kickar av att smygröka och hoppa över bäckar.
När det är dags för Operation Dagsverke i skolan ramlar Kid över en säck tomburkar efter en alkis. Är det okej att lägga vantarna på pengar som garanterat ska gå till sprit för att istället rädda en indianbebis från myggfeber? En inte alldeles lätt fråga, som publiken via handräckning får vara med och rösta om.
Den vrede och skuld frågan släpper fram i de tre tecknas fint i Jimmy Endeleys flinande porträtt av Kid, Jakob Fahlstedts lite klumpiga Oskar och Astrid Kakulis drömmande och rättframma Julia. I ordväxlingen mellan de tre blir vi också varse att ekonomiska klyftor och orättvisor minsann existerar också hemma på mammas gata. Hur hanterar man att kompisen bor i villa och får simma med delfiner på Kolmården medan man själv lever ensam med mamma i en liten tvåa och knappt har råd med nya skor?
Mats Kjelbye har fångat barndomens slitsamma frågeställningar i en smältdegel av starka känslor och med en rapp text där ord som ”knuckelmaskin” (om apparaten som ”knucklar” ihop tomburkarna) livar upp dialogen.
Regissören Olof Hanson har haft vett att ta vara på den energi Kjelbye så skickligt serverar. Som vuxen bland skolklasserna i salongen påminns jag om det jobbiga i att vara tolv. Så om igenkänning är en väg till framgång borde Cash vara en succé för mellanstadieungdomar.
Länk:
Teater Västmanlands filmade material från föreställningen.