Rock’n’rolliga känslostormarDet blåser upp på Göteborgs stadsteater. "Hela den här rock'n'roll-inställningen tycker jag är jättefin." Ruth Vega Fernandez om sin roll som känslorebelliska Marianne i Jane Austens Förnuft och känsla.
Fördjupning [2008-12-02]

Rock’n’rolliga känslostormar

INTERVJU. Regn, vindbyar och stormiga känslor. För första gången spelas Jane Austen på svenska. När Göteborgs stadsteater sätter upp hennes bok Förnuft och känsla som pjäs är vi nyfikna på Ruth Vega Fernandez i rollen som den känslosamma Marianne Dashwood.

Vi känner henne kanske bäst som den idealistiska läkaren från Peter Birros tv-serie Upp till kamp, och i höst har hon kunnat ses på vita duken som blodsugare i filmen Vampyrer. 31-åriga Ruth Vega Fernandez varvar film och teater, och jobb i Sverige och Frankrike, där hon studerade på scenskolan i Lyon som första utländska student någonsin. Nu ses hon på stadsteaterns stora scen i hemstaden.
   Klassikern Förnuft och känsla somhar premiär på Göteborgs stadsteater på fredag har anpassats för scenen av den brittiske dramatikern Mark Healy och regisseras av Maria Löfgren. I centrum står systrarna Dashwood som måste bli gifta för att kunna försörja sig. Regn kommer att smattra på scenen och vindbyar att blåsa. Allt för att betona systrarnas känslostormar.


Berätta om din roll i Förnuft och känsla.
   – Jane Austen använder Marianne som någon som strider mot dåtidens konventioner. Hon sätter känslan framför dåtidens sociala förnuft. Hon är en rebell, och sätter sin frihet och intuition före alla sociala aspekter och det som anses vara rätt.


Vad tycker du om Marianne?
   – Hela den här rock’n’roll-inställningen tycker jag är jättefin. Hennes behov av integritet och att slåss mot konventioner är jätteviktigt, samtidigt som det ju hör till hennes unga ålder. Hon är inspirerad av romantiken, till skillnad från hennes syster som är inspirerad av klassicismen, och har föreställningen om att man ska dö för kärleken, att det ska vara mot alla odds.


Boken skrevs för 200 år sedan. Vad finns det för kopplingar till nutiden?
   – De sociala konventionerna är helt annorlunda. Hela deras liv gick ut på att gifta sig med någon som kunde försörja dem. På det sättet finns ingen koppling. Men det är ju bara en kontext, det finns lika många konventioner idag. Man har gått tillbaka till något slags folkhem. Allt går ut på att man ska ha villa och hund, hela samhället går ditåt. På det sättet finns kopplingar. Ska man lyssna på sin intuition eller vara beräknande och planerande? Känslorna är eviga.


Är det någon skillnad mellan att jobba med teater i Frankrike och att göra det i Sverige?
   – I Frankrike finns det fler teatrar och konkurrensen är hårdare, eftersom det är ett större land. Sedan har teatern ett högt anseende, där finns inte alls samma janteinställning till kultur som i Sverige. Ser man det positivt är de väldigt stolta över sin kultur. Ser man det negativt är de chauvinistiska med den. De har stor respekt för kultur och satsar på det, och det är ett respekterat yrke. I Sverige finns mycket fackligt skydd. Samtidigt saknas den utsatta, bohemiska konstnärssituationen som finns i Frankrike, på både gott och ont.


 


FAKTA
Förnuft och känsla har premiär den 5 december på Göteborgs stadsteater.

Lisa Gahnertz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare