Kärlek och trolldomKarolina Andersson som Nattens drottning är en av dem som drar hem kvällens flesta bravorop när Nummer ser Göteborgsoperans uppsättning av Trollflöjten.
Recensioner [2009-12-07]

Kärlek och trolldom

Trollflöjten av Wolfgang Amadeus Mozart
Scen: Göteborgsoperan
Ort: Västra Götaland
Regi: Rikard Bergqvist
Ljus: Joakim Brink
Medverkande: Mats Almgren, Mathias Zachariassen, Mats Persson, Karolina Andersson, Henriikka Gröndahl, Markus Schwartz, Eva-Lotta Ohlsson med flera
Dirigent: Henrik Schaefer/Finn Rosengren
Scenografi och kostym: Tomas Sjöstedt
Nyöversättning: Rikard Bergqvist
Länk: Göteborgsoperan


RECENSION/OPERA. Kärlek, makt, intriger och trolldom! När Göteborgsoperan sätter upp Wolfgang Amadeus Mozarts Trollflöjten blir det vitalt och visuellt, och ariorna klingar kvar länge efteråt i Nummers Linda Isakssons minne.

Det är vitalt och visuellt från första stund när Göteborgsoperan sätter upp Wolfgang Amadeus Mozarts sista och troligtvis mest älskade av operor – Trollflöjten.
   Inledningsscenen är en uppsluppen skör sommardröm i vitt. Bland stråhattar, badmintonracketar och svingande bägare hamnar sökaren Tamino (Mathias Zachariassen) i opålitliga händer, tar en svamptripp och befinner sig plötsligt i ett landskap långt bortom medvetandet.


Kärlek, makt, intriger och trolldom en masse följer sedan. Ett nyöversatt och med operamått mätt mycket moderniserat libretto. Och så denna musik, så smäktande vacker.
   Henrik Schaefer verkar med liv och stor lust leka fram denna tolkning tillsammans med Göteborgsoperans orkester. Det första ord jag finner är oklanderligt. Lockande, lidelsefullt och inspirerat kommer sedan.


Solisterna imponerar även de. Mats Almgrens Sarastro och Karolina Andersson som Nattens drottning drar hem kvällens flesta bravorop. Drottningens dotter Pamina, gestaltad av Henrikka Gröndahl och tre fagra andeväsen i snygga hoods (Thérèse Andersson, Cecilia Wrangel och Sara Jangfeldt) är också uppskattade.
   Men publikens gunstling är förstås charmerande Papageno (Markus Schwartz), alla fjäderfäns härskare och föremålet för sin kvinnliga motsvarighet, Papagenas (Eva-Lotta Ohlsson) omistliga kärlek.


Då och då svävar ett gäng bedårande ballerinor över scenen och det skönaste av allt är när de, trötta på Papagenos eviga tjat och fåfänga, tar upp varsin cigarett och tar en rökpaus. Otippat och kul.


Tamino och Pamina går bokstavligen genom eld och vatten för att få varandra och Joakim Brinks flinka ljusdesign gör detta och mycket annat i denna saga möjligt. Trollflöjten i regissör Rikard Bergqvists tappning är en njutning för såväl öra som öga. Ariorna klingande behagligt länge kvar i mig på vägen hem.

Linda Isaksson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare