Hej Thomas! Berätta om din Karlsson på taket-musik!
− Den är rätt komplex, men jag skriver melodiskt och tonalt. Melodin är för mig kommunikativ; den har ett dramatiskt meddelande. Jag lägger mycket i fraser och melodiska tonfall. Det är händelserik musik med mycket hugskott som går att göra någonting av på scen.
Hur är ditt förhållande till Karlsson?
− Operan bygger på Astrid Lindgrens första bok om honom och handlar om mötet mellan Karlsson och Lillebror. Karlsson är inte som de flesta, men han är mycket intressant och vi har gjort honom verklig och jo, han kan vara rätt ego. För att det inte bara ska bli en dialog i stil med I väntan på Godot har jag och librettisten Mathias Clason stoppat in ett gäng hemmafruar i berättelsen. De fungerar som en grekisk kör, som känner till allt som händer. Fröken Bock är däremot inte med. Om det blir en akt två någon gång får hon vara med.
Har du varit delaktig under repetitionerna?
− Ja, jag är där ibland. När barn är mottagare måste de få chans att förstå allting; opera i sig är redan så distanserat. Jag är till hands för att kunna ändra dynamik, ord. Kort sagt händer det väldigt mycket med text och musik när sångarna tar dem i sin mun.
Vad ligger bakom den här beställningen?
− Bengt Hall, dåvarande chef på Kungliga Operan, beställde operan redan 2003. Den var tänkt att spelas under Operans ombyggnad, men eftersom den aldrig blev av ställdes också produktionen in. Nu är det en samproduktion mellan Malmö opera och Kungliga Operan. Först tjugo föreställningar i Malmö och från och med mars 2013 blir det tjugo i Stockholm.