Att klassiker lever vidare i gestaltning av de evigt mänskliga livsfrågorna brukar kännas som en stärkande länk till tidigare generationer. Mindre upplyftande är det att Charles Dickens berättelse om Oliver Twist, och den sociala misären i London på 1830-talet, påminner om vår egen tids utanförskap, flyktingtragedier, människohandel och gänguppgörelser. På Dalateatern blir kopplingen tydlig.
Musikalen Oliver skrevs av Lionel Bart och bygger på Charles Dickens roman om den föräldralösa pojken Oliver Twist. Ställd utanför alla sammanhang erbjuds han, som många idag, en tillhörighet i den kriminella världen. Han dras in i ficktjuvarnas liv som först ter sig glatt, sorglöst, tufft och befriande respektlöst. Men den maktkamp och ångest som också finns där kommer snabbt till ytan i Dalateaterns uppsättning. Framför allt är det den prostituerade Nancy (Anna Fahlstedt) och ficktjuvarnas ledare Fagin (Joel Torstensson) som blottlägger det såriga. Nancy, som nyss lovsjungit sitt fria liv i ett uppsluppet dans- och sångnummer, står plötsligt ensam och oförställd i en sång om fångenskap, beroende och motstridiga känslor till sin kille och hallick, Bill Sikes (Jakob Fahlstedt). Fagin – fräck, långfingrad och skrupelfri – plågas av mardrömmar inför sin annalkande ålderdom.
I rollen som Oliver alternerar Johannes Winther och Gustav Fernquist. På premiären är det Johannes Winther som står på scenen. Det gör han med den äran, med bland annat långa, egna sångnummer.
Oliver spelas i det gamla järnvägsmagasinet i Falun. Byggnaden är som klipp och skuren för att rama in berättelsen. Magasinets tegelväggar och stora välvda fönster, tas upp i scenografin (Gunnar Ekman) som domineras av tegelmurar och valv i en mörk och ruffig gatumiljö.
En fartfylld koreografi (Hans Braskered) kommer till sin rätt med många på scenen. Tillsammans med teaterns professionella skådespelare medverkar två lag, med vardera tio ungdomar, från Lugnetgymnasiets estetiska program. Den 30 musiker starka Dalasinfoniettan är placerade tätt intill scenen och interagerar då och då med skådespelarna.
Förutom att bjuda på en mångfacetterad och fartfylld föreställning blir Oliver förhoppningsvis utgångspunkt för fortsatta samtal om utsatta barn.