Klassikerlös vår i Göteborg
Fördjupning [2007-02-20]

Klassikerlös vår i Göteborg

Teatersäsongen i Göteborg är äntligen igång! Och om man skall fiska efter tendenser så verkar nyskriven svensk dramatik stå högst i kurs just nu, skriver Nummers Göteborgsrecensent Linda Isaksson.

Stadsteaterns mer experimentella scen, Studion, byter namn till Nya Studion och där spelas Mattias Anderssons senaste pjäs Den Utvalda, vilken sätter ribban värdigt högt (läs Nummers recension här »). Nya Studion fortsätter våren med Produkten av britten Mark Ravenhill samt Stjärnan över Lappland av Staffan Göthe.


Backa Teater laddar batterierna inför höstens flytt och ger inga föreställningar alls under våren. På Stadsteaterns stora scen hade Stig Dagermans dramatiserade roman Bröllopsbesvär premiär i slutet av januari. Mottagandet av denna har varit minst sagt ljummet på flera håll inom kritikerkåren, vilket bidragit till att teaterns konstnärliga ledare Anna Takanen, bland annat har fått stå till svars i stadens enda dagstidning. Kritiken som riktats har gått ut på att samtliga av de tre senaste stora satsningarna på stora scenen, i någon mån varit konstnärliga misslyckanden. Kanske kommer vändningen när Alexander Öberg tar sig an göteborgsfödda dramatikern Sofia Fredéns pjäs Lilla livet, med premiär i början av mars. Vi väntar med spänning!


Även Angereds teater satsar i vår på nyskriven svensk dramatik förankrad i vår samtid. Föreställningen En måste ju leva av debutanten Jonathan Lehtonen hade premiär den 9 februari och spelas hela säsongen. (Läs Nummers recension här »)


Folkteatern i Göteborg satsar på ett samarbete med ABF under temat demokrati och arrangerar diverse föreläsningar och offentliga samtal kring detta. Föreställningen Demokrat av Vivian Nielsen har premiär i slutet av februari och efter påsk går VD av Stig Larsson upp på stora scenen. Folkteaterns Lilla scen spelar Line Knutzons Gitarristerna samt En nagel i ögat av Mirjana Rakuljic Feldt. För första gången på länge känns det faktiskt lite lockande att besöka den annars ganska sömniga Folkteatern i vår.


På några av stadens fria scener kan också den ovan nämnda tendensen skönjas; Teater Trixter sätter upp föreställningen Röd av debuterande dramatikern Tina Lenne medan Masthuggsteatern firar 15 år och kör favoriter i repris som exempelvis Kommer hem och är snäll, men samarbetar även med Larssons & ADAS teater vilket resulterar i nyskrivna föreställningen Larssons blandning med premiär i mitten av februari. Teater Panjál sätter i april upp David Sperlings Buenos Aires Pop som bygger på författarens egna barndomsupplevelser i Argentina.


Nästan enbart nyskriven och förhoppningsvis riktigt angelägen dramatik skall upp på Göteborgs scener i vår alltså.  Och jag väntar ivrigt i min stol.

Linda Isaksson

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare