Någonstans, i en inte alltför avlägsen framtid, kommer den perfekte sonen hem till sin far från sjukhuset. Han har just fått veta att han inte är den ende i sitt slag, att det finns uppåt 20 genetiskt identiska människor – eller saker som fadern kallar det – lösa på gatorna. När som helst kan han stirra sin kopia i vitögat.
Arv eller miljö? Vad gör en människa unik? Hur skapas hennes identitet? Svaret hos Profilteatern är tydligt. Miljö. Mattias Fransson ger tre versioner av samma genetiska material: undergiven son, våldsbenägen son och en som hunnit bli lycklig familjefar. Olika uppväxtmiljöer ger olika söner. Han lyckas bra med sina tre karaktärer, men den lycklige familjefadern vinner i nyansrikedom och äkthet. Jan Karlssons pappa är en obehaglig typ, mindre mänsklig än sina klonade söner. Men också hos honom finns försonande drag, en anad bakgrund till varför det gick som det gick.
Kopia är en varning mot den strävan efter perfektion som inte ligger i någon fjärran framtid utan genomsyrar vårt samhälle idag. Men trots hög grad av angelägenhet och uppseendeväckande händelser som kloning och ond bråd död stannar den ganska strama uppsättningen, för mig, vid en intellektuell diskussion av problematiken. Handlingen hoppar för raskt mellan dramatiska höjdpunkter för att jag ska hänga med känslomässigt. Det blir lite för mycket exempel och lite för lite liv.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...