Köpmannen, som spelas under bar himmel, handlar om hur köpmannen Antonio (spelad av David Wall) lånar pengar av den välbärgade juden Shylock (spelad av Claes Göran Turesson) för att finansiera sitt frieri till kvinnan han älskar. Shylock lånar ut pengarna med förevändningen att få skära ut beloppet i motsvarande mängd kött från Antonios kropp, om denne inte betalar tillbaka lånet i tid.
Idag är det lätt att häpnas över Shakespeares antisemitiska porträtt av juden, även om Shakespeare skrev pjäsen 1596 och då knappast kunde ha förutspått förintelsen.
Handlingen förläggs till New York
Regissören Peter Bark har valt att förlägga handlingen till 1920-talets New York i stället för 1500-talets Venedig, som Shakespeares original anvisar.
– Det är främst av två skäl, dels för att pjäsen handlar om kärlek och pengar och det stämmer bra med börskraschen 1929 och depressionen som följde på den, men också för att lösa problemet med Shylock, säger Peter Bark.
– Många tycker att den här pjäsen är ospelbar för att den är antisemitisk, men om man tänker sig att Shylock är född i Östeuropa på slutet av 1800-talet och har flytt till New York under orostiden i Europa i början av 1900-talet och om man ser till vad han då kan ha varit med om, kan man kanske förstå hans osympatiska karaktärsdrag bättre.
Klezmermusiker på scen
På scen finns förutom skådespelare och elever från Spegelteaterns skådespelarutbildning även musiker från Klezmerbanden Sabbath hela veckan och Vilda nätter. Musikvalet är viktigt för regissörens tolkning av pjäsen.
– Judarnas emigration till New York innebar att deras kultur mötte jazz och populärmusik och dagens klezmermusik är en produkt av detta, säger Peter Bark.
– Musiken hjälper till att ge en positiv bild av judarna.