När det är dags för klassåterträff står korv, mosbricka, dans och oåerkalleliga barndomsminnen på menyn för Maja, Lövet, Simon och Lina. Foto: Athina Brunner
Recensioner [2012-05-25]

Korv och katharsis på klassträffen

Lövet av Ann-Sofie Bárány
Scen: Månteatern i samarbete med Dansstationen
Ort: Lund
Regi: Olle Törnqvist
Koreografi: Sara Ekman & Alexandra Göransson
Scenografi och kostym: Leif Persson
Musik: Anders Ortman
Medverkande: Mats Granath, Alexandra Göransson, Lillemor Hjelm, Hanna Sjögren, Jonas Örknér
Länk: Månteatern
Länk: Dansstationen


RECENSION/TEATER. En klassåterträff som spårar ur, eller som rentav läker sår? Det upplever vi i Ann-Sofi Báránys Lövet. Anna Hedelius minns med en rysning sin egen barndom och dess blodhundar.

Livet har många kulörer. Precis som höstlöven. I Ann-Sofie Báránys Lövet, med premiär under Bibu i Lund, ligger de höstfärgade löven under stålbensstolarna i Leif Perssons kulörta scenografi, medan livet passerar revy på scenen.

Det vill säga livet fram till, säg 35, för fem gamla klasskompisar vars existenser tumlade runt med varandra i barndomen, men vars vägar inte har korsats sedan nian. Fram till nu när det är dags för klassåterträff med korv, mosbricka och oåerkalleliga barndomsminnen på menyn.

Det är ett lika enkelt som väl fungerande upplägg Bárány har totat ihop, en berättelse om hur upplevelser under uppväxten för alltid kommer att prägla oss fast vi helst av allt vill glömma.

Med fysiskt och musikaliskt (Anders Ortman) angreppssätt tar sig regissör Olle Törnqvist an denna smått gruppterapeutiska pjäs, som når sin katharsis bakifrån, genom att i ord och dans konfrontera hågkomsterna från lekar som dunkegömme, hångelrum och lömska lurendrejerier. Alla som har gått i skolan kan med säkerhet och en kall rysning åkalla egna minnen, även om lekarna i andra skolor och generationer hette Ryska posten och Sanning eller konke.

Hanna Sjögren gör sin mobbare Maja kaxig och manipulativ men också spräd och rädd, Lillemor Hjelm sin Lina till en drömsk och troskyldig medelklassmamma, numera gift med Mats Granaths Simon. Androgyne Kim i Alexandra Göranssons gestaltning har valt en alternativ väg genom livet och visar det i koreograferat kroppsspråk och attityd. Liksom den utanförställde Lövet, som porträtteras känsligt av Jonas Örknér.

Emellanåt visar de sig samtliga vara blodhundar. Lövet är en avslöjande, välspelad och välkoreograferad (Sara Ekman och Alexandra Göransson) uppgörelse om mänskligt rovdjursbeteende.

Läs våra tidigare rapporter från Bibu i Lund.
Barfota på Bibu
Ministermingel och utmärkelser
Välvattnad teatermylla i soligt Lund

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (6 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare