Nyheter [2002-08-23]

Kravallerpjäser frodas i Göteborg

Ännu har inte de sista domarna fallit mot EU-aktivisterna i Göteborg förra sommaren, men redan aviserar sex göteborgsteatrar pjäser med anknytning till händelserna.

Snabbast är Teater Bhopa, som redan den 5 september har premiär på Johans Bergströms Motljus, en pjäs som bygger på de tyska motståndskämparna Hans och Sophie Scholls öden under andra världskriget, men också på ett autentiskt fall från göteborgsrättegångarna. För idé och regi står Muschi Niederhaus.
   Den 12 oktober har Teater Kurage premiär på en nyskriven pjäs i västkustmiljö: Honungsbutiken av Ann-Charlotte Alverfors, en pjäs som ”i poetisk, politisk fri form” behandlar händelserna under EU-toppmötet. Svante Grogarn regisserar.

Trögare på institutionerna
De stora teatrarna är något långsammare. Folkteatern planerar ett större proffs-amatörprojekt till tidigt nästa höst, en göteborgsk nutidskrönika från 50-talet och framåt, med EU-kravallerna som smärtsam avslutning. Hasse Carlsson och Petra Revenue skriver, Niklas Hjulström regisserar.
   Alexander Öberg, ny konstnärlig ledare på Backa Teater efter Eva Bergman, arbetar på ett stort samarbetsprojekt till år 2004 (med ännu hemlig partner) om upprorets historia – även där med fjolårets händelser som viktig del.
   Men redan i början av nästa år inviger Göteborgs Stadsteater sin nya källarscen på Götaplatsen med en nyskriven kravallpjäs, Frigivningen: en fiktiv brevväxling mellan en av de dömda aktivisterna och hans (eller hennes) mamma. Agneta Pleijel är en av manusförfattarna.

Snabb handling
Dessutom har Martin Theorin på Teater Pugilist skrivit en pjäs med titeln Queerteorierna har nog inte fått sitt slutgiltiga genombrott inom ordningsmakten ännu i vilken bl a en kravallpolis kidnappas av en nyss utsläppt aktivist. Premiär i januari-februari – och enligt Theorin blir pjäsen garanterat mindre politiskt korrekt än alla de andra.
   Det sägs ju att teater är den kloka eftertankens konstart. Det tog några år innan Palme-mordet dök upp på våra scener. Men efterspelet till Göteborgskravallerna framkallade omedelbar ilska och bitterhet hos många – även bland teaterfolk. Därför glöder pennorna – alltmedan Göteborgs tingsrätt kallt fortsätter att döma tonåriga stenkastare till tukthus och evig förtappelse.

Kristjan Saag

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare