Missa inte Jumpy i Örebro. Är du morsa, har varit morsa, planerar att bli det, eller har en. Kvittar vilket. Se föreställningen.
Komedin Jumpy, av den brittiske dramatikern April De Angelis, handlar mest om Hilary och hennes ålderskris. Men också om människorna i hennes närhet. Medelålders medelklass, vindrickande och frustrerade. Ungdomar med längtan ut. Bort. Ifrån.
Äktenskapet är sisådär. Hennes jobb som läsfrämjare hänger på en skör tråd. Dottern revolterar på alla plan. Inte minst sexuellt. Febrilt söker Hilary kontakt. Inte bara med dottern utan också med den desillusionerade maken, som Anders Hambreaus Mark gör rättvisa. Enda gången han visar lust, är när dottern ligger högljutt med pojkvännen.
Sexfixerade väninnan, Siv Erixons Francis, tycker att Hilary fastnat i 68-rörelsen och behöver växa upp. Vara i nuet. Ta för sig. I slutet av första akt får vi se ett praktnummer där Erixon, ger rollen energi jämförbart med ett nyårsfyrverkeri. ”Burlesk” är det nya, menar hon. Ta kontrollen. Bejaka sexualiteten.
I mångt och mycket är det sitcom look a like: replikerna är vassa, scenerna rappa, intensiva och skönt oförutsägbara. Man kastas mellan skratt och skratt. Och däremellan insikter av inte alltid angenäm karaktär.
Malin Bergs Hilary och Frida Jansdotters Tilly lämnar inte mycket mer att önska. Hjärtat är hos båda. Sliter och drar gör det när Tilly säger att om hon hade ett chip inopererat i hjärnan, skulle Hilary, med sitt kontrollbehov, vara nöjd. Vi har varit där. På båda sidor. Oberoende av kön.
Hanna Lekander och Andreas Nilsson är Bea och Roland. Spegelparet till Hilary och Mark. Lekander gör den kyligt distanserade Bea rättvisa och Andreas Nilsson ser till att skådespelaren Roland får karaktär.
Både sceniskt, ljus – och kostymmässigt är det ”ljust och fräscht”. Milda grå och beiga toner. Rummet domineras av makropersienner som används på ett snyggt sätt för att öppna upp och stänga väggarna. Snyggt även med tanke på att Hilarys make är försäljare av just persienner.
Regissören Maria Löfgren har fångat tidsandan suveränt. Allt från större gester till minsta minspel och negativa tonårstonfall, känns hyperaktuellt. Vem har inte sett vilt lipande tonåringar på instagram eller på andra sociala medier?
Och slutet då? Jo, är det komedi så är det. Allt blir till det bästa.