Helena Bergström är strålande som Ljubov Andrejevna, Magnus Kreppers uppkomling Lopachin slits mellan kärlek och hämndbegär i Körsbärsträdgården. Foto: Petra Hellberg
Recensioner [2013-04-17]

Krökta ryggar bland körsbärsbladen

Körsbärsträdgården av Anton Tjechov
Översättning: Astrid Baecklund och Herbert Grevenius
Scen: Stockholms stadsteater
Regi: Eirik Stubø
Scenografi och kostym: Kari Gravklev
Ljus: Ellen Ruge
Ljud: Tomas Florhed
Mask: Susanne Von Platen
Medverkande: Helena Bergström, Anna Åström, Maria Salomaa, Allan Svensson, Magnus Krepper, Michael Jonsson, Ralph Carlsson, Sara Jangfeldt, Jan Myrbrand, Ida Engvoll, Ingvar Kjellson, Henrik Norlén, Alexander Lycke
Länk: Stockholms stadsteater


RECENSION/TEATER. I Körsbärsträdgården visar regissören Eirik Stubø en total lyhördhet inför Anton Tjechovs finstilta stämningsskiftningar och komplexa karaktärer. Anna Håkansson ser en drömsk och lyhörd uppsättning som parallellvärld till en grådaskig samtid.

Stadsteaterns stora scen ligger bar och vidsträckt. Inte ett körsbärsträd i sikte. Salongsljuset är fortfarande tänt när skådespelarna helt vardagligt släntrar in. Så ropar Ida Engvolls Dunjasja att de kommer, ljuset släcks och körsbärsblomsbladen börjar regna ned över scenen. Rollgalleriet faller på plats och dramat smyger igång.

Allan Svenssons Gajev är iförd Björn Ranelid-stass och tangorabatt, en passande uppenbarelse för en sorglustig biljardentusiast med fallenhet för ständiga ordbroderier. Ralph Carlsson gör sin Simjonov till en älskvärd krumelur, medan Anja i Anna Åströms tunna gestalt blir ett sannskyldigt och förhoppningsfullt barn.

Nestorn Ingvar Kjellson som den oavbrutet muttrande trotjänaren Firs berör ända ned till hjärterötterna. Jan Myrbrands svikne friare Epichodov kommer inte långt därefter – en otursförföljd riddare av den sorgliga skepnaden. Därpå en strålande Helena Bergström som Ljubov Andrejevna. Hennes scen tillsammans med Michael Jonssons Trofimov, där kärleken till huset och sorgen efter hennes drunknade son växlar till plötsligt uppflammande ilska, är sublim.

Dessa drömskt disträ karaktärer förenas av sin oskuldsfullhet. Kyla visar de enbart mot dem som envisas med att kasta verklighetens grådaskiga täcke över deras uppdiktade tillvaro. Som Magnus Kreppers uppkomling Lopachin som slits mellan sin kärlek till dessa oförbätterliga och hämndbegäret efter den tidigare livegna familjen.

Regissören Eirik Stubø visar en total lyhördhet inför dramats finstilta stämningsskiftningar och komplexa karaktärer. Hans Körsbärsträdgården bjuder på allt från koreografiskt utmejslade scenerier, där hela scenens potential kommer till sin rätt, till små, nästan omärkbara detaljer. En bild som etsar sig fast är de körsbärsblomsblad som blivit kvar på Ingvar Kjellsons krökta rygg.

Andra aktens övergång mellan festens eufori och magplask skildras med samma fingertoppskänsla och för pjäsen rakt in i samtiden. Istället för att höra yxhuggen eka mot körsbärsträden får vi se scenarbetarna sopa bort drivorna av blomblad, montera ned ljusriggar och lyfta bort rekvisita. Allt medan karaktärerna vilset dröjer sig kvar. Här finns inte längre plats för drömmare. Oskuldens tid är över.

Anna Håkansson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (31 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare