Kulturhuvudstadsåret i Umeå invigs officiellt den 1 februari, men evenemangen har redan tjuvstartat. Foto: stock.com/Malinka Erika
Fördjupning [2014-01-23]

Kulturhuvudstaden Umeå 2014 x 8

UMEÅ. Umeälvens is har frusit och snön kan brinna. När januari blir februari börjar en årslång vårflod av scenkonst i en kulturhuvudstad som är en händelserik scenkonststad även när det inte är 2014. Nummer guidar i åtta steg (lika många som de samiska årstider som utgör årets struktur) till scenkonståret i en europeisk kulturhuvudstad och sänder några undrande tankar till Umeå 2015.

 1. ”Jag vill se snön brinna!”. Citatet är hämtat ur Sara Lidmans Vredens barn och uppfylls i invigningsceremonin den 1 februari på Umeälvens is i sällskap med samiska gudinnor och poeter, Sofia Jannok, 100 dansare och EU-flaggans stjärnor. Samma helg har Västerbottensteatern urpremiär för Välviljans pris, om krocken mellan en samisk pojke och det svenska folkhemsbygget. Detta medan Carmen Olsson dansar butoh i utställningen 100 migratory, ett projekt som fascinerar, på Västerbottens museum. På Norrlandsoperan möter kinesiska Tao Dance Theatre samiska musiker i Sami Chinese Project.

2. Sex veckor av skräck 14/2 – 28/3. Under festivalen Horror & Art ger Profilteatern egna långköraren En kvinna i svart (med taktila skräckeffekter) och egna fjolårspjäsen Utbrott får nypremiär. Dessutom gästspelar danska Gruppe 38 med sin skräckfyllda Hans och Greta. Skotska Dogstar Theatres Factor 9 får urpremiär i Umeå. Nyproducerad skräckfilm därtill.

3. Mest storslaget. 13 solister, 73 musiker, 12 meter höga jättar, en översvämmad kaserngård. Den 14-23/8 blir gamla kasernområdet, nuvarande Umestan, spelplats för den enskilt största produktionen när Richard Strauss opera Elektra iscensätts av Norrlandsoperan i samarbete med La Fura dels Baus, det katalanska scenkonstkollektiv som fick sitt genombrott vid OS-invigningen i Barcelona 1992. Uppsättningen i Umeå blir den första av Elektra i fullt format utomhus.

4. Barn dirigerar proffs. Ögonblicksteatern var tidiga med babyteater och i februari har nya Här är jag! premiär. Musikalen Stor-Nila med manus av Mikael Niemi efter Birger Ekerlids dokuroman Fattiga som de voro och musik av Per Egland sätts upp av skolelever från fyra orter med premiär 13 februari i Storuman. Devis för Kulturverket i Umeå är ”barn säger åt proffsen vad de ska göra”. Barnen är från Umeå och Rom, utgångspunkt barnkonventionen och bland proffsen finns tonsättaren Jan Sandström, librettisten KG Johansson, artisterna Cleo och Deportees. Resultatet: Fair Opera 26 mars och fotbollsmusikalen Fair Game 6 juni. Midgårdsskolans teatertreor ger Rasmus Lindbergs specialskrivna pjäs Sannas sanna jag i mars inom ramen för Riksteaterns LÄNK-projekt.

4. Berättarna. Västerbottensteaterns Berättarfestival, i år 24-30 mars, i Skellefteå får i år besök av såväl Stina Oscarson som Per Schlingmann. Två av anledningarna till att Skellefteå och Västerbotten utropat sig till berättarnas stad respektive län syns också på på scenerna under året: Västerbottensteatern ger America Vera-Zavalas nyskrivna Sara Lidman-pjäs Sara, Sara, Sara och på Norrlandsoperan uruppförs Blanche & Marie efter Per Olov Enquists roman i oktober.

5. Ny nycirkusfestival. En rad internationella nycirkuskompanier som rör sig mellan blåslagen slapstick och plastpåsar som dansar balett i vinden i en hyllning till Vaslav Nijinsky intar Umeå i teaterföreningens största satsning för året: Nycirkusfestivalen 29/8–7/9.  Fler festivaler: Madefestival (maj), Festival Normal (juni), Littfest (mars), internationella dansfestivalen Spring Forward Festival (april) och Sagofestival (oktober).

6. Fria grupper samarbetar internationellt. I allkonstverket/performativa installationen Staden (premiär september) samarbetar danskompaniet Nomo Daco med gäster från Frankrike, Finland och Vietnam. Ögonblicksteatern samarbetar med Al-Harah Theatre i Betlehem där pjäsen Making Senses, som bygger på intervjuer med kvinnor med funktionsnedsättningar, har Umeåpremiär 14 mars. Skuggteatern samarbetar med lysande NIE (New international encounter) i The act that results in something coming to be med premiär i november .

7. Det nordliga rummet. Det är samlingsnamnet för den del av Kulturhuvudstadsåret som pågår utanför Umeå. Norrländsk passion är ett storskaligt samarbete mellan Norrbottensteatern, som bidrar med Camilla Blomqvists Måste hem innan det blir mörkt, Västerbottensteaterns Vi besvarar ditt samtal så snart vi kan av Gustav Tegby och Teater Västernorrlands och Therese Söderbergs Rykten på bygden. Jämtländska Estrad Norr bidrar med Teater Barda och De sociala kongresserna och Giron Sámi Teáhter med en orkester. En djärv turné genom halva Sverige genomförs i maj och juni.

8. Kritiken mot Kulturväven. Arken med namn är tätskrivna i Sagateaterns foajé när Klungan har premiär i januari. Uppropet: Rädda Sagateatern. En vecka senare öppnar kommunen för att riva teatern och bygga ett höghus. Umeå 2014 har fått utstå kritik; för att göra det samiska till ett pittoreskt inslag och för att inte inkludera kulturskaparna – något som värker när medskapande är en ledstjärna. Kritik riktar sig också mot nya Kulturväven vid Umeälvens strand. Hyrorna lär bli mycket högre än i gamla Sagateatern. Även Stadsbiblioteket måste av ekonomiska skäl hålla stängt några månader under brinnande kulturhuvudstadsår för flytt från sin supercentrala position till nya Kulturväven. När även Umeås hundlatriner plockas bort av ekonomiska skäl börjar jag fundera – hur går det för Umeå 2015?

* Se hela programmet för Kulturhuvudstadsåret här.

Malin Palmqvist

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare