Nyheter [2005-07-05]

Kulturpartiet: en PR-kampanj

POLITIK. Kulturpartiet var en PR-kampanj.     - Företrädarna var skådespelare. Handlingen ett manus. Det var, kort sagt, teater avslöjar aktörerna själva idag.

Igår offentliggjordes ett nybildat parti (se tidigare notis i nummer.se »), ett parti som de flesta kulturarbetare bara har kunnat drömma om. Ett parti som skulle sätta humanistiska värden i första rum.
   Men den vanligaste frågan som de utsedda talesmännen för Kulturpartiet fick vid gårdagens presskonferens var om de verkligen var seriösa.
   Nu visar det sig alltså att frågan var befogad. Allt var bara en bluff, eller snarare en slug marknadsföringskampanj, med Riksteatern och kulturnätverket Plural som avsändare.
   – Många tyckte det var fantastiskt kul. Andra blev arga. Det är bra. Teater ska väcka tankar, skriver Riksteatern i ett pressmeddelande som samtidigt dementerar partiets existens, men inte dess effekter under dess kortvariga livstid på ett drygt dygn.
   – Genom en tjugo minuter lång presskonferens nådde vi fler människor än genom tusentals föreställningar – till kostnaden av en hundradels, menar Riksteatern och framhåller också att även om ett Kulturparti aldrig kommer att bildas, så skulle det behövas.
   – Frågor om makt och maktlöshet. Om liv och död. Frågor om vad det innebär att vara människa. Dessa frågor kommer aldrig att kunna besvaras av Göran Persson, Fredrik Reinfeldt, Expressen och TV4.
   Återstår att se om någon är intresserad av att ta över stafettpinnen och göra verklighet av idén. Kanske ett parti bestående av enbart filosofer?

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare