Kulturrådet har skickat över sitt budgetunderlag till Kulturdepartementet med krav och argument för vilka resurser svensk kultur behöver.
Förra året avstod rådet från att precisera beloppen utan nöjde sig med att argumentera. Budgetunderlaget blev därefter: defensivt och lamt. Nu preciserar kulturrådet återigen sina krav i reda pengar, och på scenkonstområdet finns en rad anspråk på resursförstärkningar.
Tuffast villkor har det fria kulturlivet med alltmer urholkade anslag, och allt senare anslagsbesked. ”Av Kulturrådets årsredovisning 2008”, står det i rådets äskanden, ”framgår att efterfrågan på ökade statsbidrag från de fria scenkonstgrupperna är stor. Ingen årlig uppräkning sker av anslaget trots att det i huvudsak finansierar löner”.
Utan att detaljprecisera begär nu rådet – utöver en årlig uppräkning för pris- och löneökningar – att regeringen från och med 2010 tillför det ”fria kulturlivet” 25 miljoner kronor. Vilket inbegriper såväl anslag till teater, dans och musik, som arrangörsstöd (det kan jämföras med Kulturutredningen som menar att anslaget bara till de fria teatergrupperna behöver fördubblas, 50 miljoner).
Förutom att anslagen alltså urholkats – rejält sedan 2001 – betalades de förra året ut rekordsent. Detta för att Riksrevisionen påpekat att Kulturrådet inte kunde bevilja anslag innan riksdagen formellt fattat beslut om kulturbudgeten. Vilket medförde att grupperna fick besked om sina pengar först en månad in på verksamhetsåret.
Regeringen gav då rådet ett bemyndigande att som tidigare kunna ge anslagsbesked redan under hösten. Däremot glömde regeringen bort att ge ett bemyndigande för att fortsatt kunna ge grupper fleråriga verksamhetsbidrag med möjlighet att planera långsiktigt.
I sin framställan till regeringen begär nu kulturrådet även att få den rätten tillbaka.
Vidare konstaterar rådet att efterfrågan på dansföreställningar ökar, och att det ställer ”krav på en större kontinuitet inom det fria danslivet så att efterfrågade föreställningar finns tillgängliga för turnéer under längre perioder”. Därför behövs mer pengar till det fria danslivet.
”Handlingsprogram för den professionella dansen” som Kulturrådet presenterade 2005 utvärderar man nu, och slutsatserna redovisas i april–maj. Då för övrigt även utredningen om vad som ska hända med Cullbergbaletten ska vara färdig. Fast där konstaterar rådet redan nu att ”ytterligare medel sannolikt kommer att behövas för att säkerställa en fortsatt verksamhet av internationell kvalitet i sin nuvarande omfattning”.
Till skillnad från den fria scenkonsten har institutionsscenerna hittills fått sina anslag uppräknade för pris- och löneökningar (om än långt ifrån fullt ut). Detta har varit möjligt genom omfördelningar från andra anslag.
”Det är dock Kulturrådets bedömning att möjligheten till fortsatta omfördelningar inom anslaget är begränsad” skriver rådet nu. Varpå man konstaterar att ”scenkonst- och musikinstitutionerna har behov av ökade resurser för 2010–2012 för att säkra ett fortsatt omfattande och kvalitativt utbud”.
Ytterligare frågor som Kulturrådet pekar ut där ekonomiska insatser krävs är:
- 3 miljoner för att rädda Unga Klara
- 20 miljoner för att lösa det fortsatta problemet med ökade scenkonstpensioner – en pensionsutredning ska vara klar under våren, men nya regler träder i kraft tidigast 2012
- 15 miljoner för de extrakostnader institutionsscenerna får när de från den 1 juli ska betala arbetsgivaravgifter för artister bosatta utomlands som uppträder i Sverige
Totalt begär Kulturrådet 63 miljoner i ökat anslag, plus pengar för pris- och löneuppräkningar. Därtill vill man ha ytterligare 100 miljoner för att utöka projektet Skapande skola att omfatta hela grundskolan. Vilket skulle kunna ge scenkonsten fler uppdrag. Fast efter första året av Skapande skola (2008) tycks scenkonstjobben ökat endast marginellt.
Under 2009 fördelar Kulturrådet ungefär 935 miljoner kronor till scenkonst och musik i hela landet.