Fördjupning [2001-05-02]

Kungliga Operan satsar offensivt på publiken

STOCKHOLM. Kungliga Operan presenterade nyligen spelåret 2001/2002, ett rikt program som innehåller något för alla. Men vad hjälper det med ett fint program om vi, publiken, inte känner till det? Och Operan har under flera års tid haft svårt att nå ut, vilket resulterat i halvtomma salonger. Lena Andrén har träffat Operans marknadschef Lennart Lundblad, för att höra hur han har tänkt sig att locka fler människor till Operan.

Det märks att Lennart Lundblad tar det här problemet på allvar för hans spontana svar är att min fråga fordrar ett seminarium för att verkligen kunna besvaras. Sedan förklarar han att en kulturinstitution som Operan måste marknadsföras med en kombination av folkbildning och reklam.
   Vi vet ju alla att det är lättare att göra nya saker om man har sällskap av någon som är van. Därför tänker Lundblad använda sig av den trogna publiken för att locka ny publik.
   – Alla undersökningar visar att människor påverkas mer av sina vänner och bekanta än av reklam och information.
   Genom rabatter och förmånliga erbjudanden hoppas han kunna stimulera abonnenterna att värva sina vänner och bekanta.

Studentrabatten återinförs
För att locka till sig fler studerande kommer man att återinföra den generösa studeranderabatten som togs bort för några år sedan. Återigen kommer studerande att kunna se föreställningarna för halva priset. Men man har också speciella föreställningar bara för gymnasieelever, då alla biljetter kostar femtio kronor, eleverna får programmet gratis och dessutom bjuds på förfriskningar i pausen. Det här har Operan gjort i några år nu och Lundblad tycker att det har varit en mycket lyckad satsning.
   – Det visade sig att av de som kom hade fyrtio procent aldrig varit på operan förut.

Reklam i hela Sverige
Eftersom Kungliga Operan finansieras av alla svenskar som betalar skatt och har publik från Haparanda till Ystad, tycker Lundblad att alla har rätt att bli informerade om vad som händer i huset. Även här använder han sig av sin trogna publik, abonnenterna.
   – Vi försöker tona ner bladguldet genom att fotografera riktiga abonnenter och fråga dem varför de går på Operan.
   I Stockholm har man kunnat se de här annonserna i tunnelbanan och Lundblad avslöjar att de många stoppen på tunnelbanans gröna linje åtminstone haft en god effekt.
   – Vi har fått ovanligt många abonnenter utmed gröna linjen.

Ombudssystem och överraskningar
I höst drar han igång ett helt nytt system med Operaombud som skall finnas på arbetsplatser, skolor och andra platser. Lundblad hoppas att ombuden skall kunna fungera som en förmedlande länk mellan Operan och människorna på platsen.
   – De skall också hjälpa oss att utforma vår uppsökande verksamhet eftersom de vet vad som intresserar just den gruppen av människor.
   Han tillägger att en uppsökande verksamhet som inte tar hänsyn till människorna på platsen till och med kan upplevas som störande. En annan viktig betydelse av ombudsverksamheten är att den placerar in operabesöket i ett socialt sammanhang.
   – Det visar sig nämligen att nittiofem procent av de som går på föreställningarna känner någon som har samma intresse.
   Men Operan vill också överraska och därför planerar man att göra små framträdanden på oväntade ställen, som köpcentra och liknande. Så se upp, snart kanske det händer saker på en plats nära dig.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare