Handlingen är provocerande enkel: en kvinna längtar efter en man, får honom och blir en lycklig hustru och mor. Tre sopraner gestaltar en kvinna som är obekväm med detta ideal samtidigt som hon längtar efter det.
Regin gör allt för att distansera sig från de gamla texterna; när kvinnan sjunger om sin moderslycka får hon klappa en uppstoppad hjort, och scenografin är ironiskt överkvinnlig med spetsar och rosetter i kubik. Drastiska moderna dikter tonsatta av Lotta Wennäkoski sprängs in emellan och ger en tragikomisk effekt med dagistanter och disk mitt bland Schumanns svärmerier om stjärnesjälar och myrtenkronor.
Men föreställningens starkaste ögonblick är ändå när Schumanns musik får stå för sig själv, helt utan ironi. Hans tidlösa styrka ligger i att han besjälades av något han trodde på och därför, i all sin eventuella inskränkthet, hade något han ville berätta. Denna föreställning fastnar däremot i ett tillstånd av opposition mot det gamla, men utan kraft att ta sig ut ur protesten och skapa något nytt.
Det finns många starka talanger i denna föreställning, både i orkestern och på scenen. Ge dem en historia att berätta nästa gång!
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...