Kyligt tjusig HamletMusik av Coco Rosie laddar luften i Hamlet på Dramaten. Stina Ekblad och Örjan Ramberg som drottningen och kungen, och Jonas Malmsjö som den svartklädde prinsen. Foto: Sören Vilks
Recensioner [2008-03-17]

Kyligt tjusig Hamlet

Hamlet av William Shakespeare
Scen: Dramaten
Ort: Stockholm
Regi: Staffan Valdemar Holm
Ljus: Torben Lendorph
Medverkande: Jonas Malmsjö, Stina Ekblad, Örjan Ramberg, Magnus Ehrner, Erik Ehn, Rebecka Hemse, Robin Stegmar, Börje Ahlstedt, Tomas Pontén
Översättning: Ulf Peter Hallberg
Scenografi och kostym: Bente Lykke Møller
Peruk och mask: Leif Qviström, Sofia Ranow Boix-Vives
Länk: Dramaten


recension/teater. För att vara en hyllning till teatern är det en anmärkningsvärt sorglig och frustrerad afton på Dramaten. När Staffan Valdemar Holm sätter upp Shakespeares Hamlet blir det kyligt tjusig metateater i lager på lager.

Två pjäser från den elisabetanska epoken har premiär samma helg i Stockholm, på varsin institutionsscen. Grundtonerna är vitt skilda – Suzanne Ostens Edvard den andre leker allvar på queervis och Staffan Valdemar Holms Hamlet stångas i en hermetisk heterohierarki – men vid båda dessa kungliga hov laddas den hotfulla stämningen av märkliga fysiska uttryck, famntag som är våldsmarkeringar, slagsmål som är omfamningar. Och i båda berättelserna vävs glimrande elektronicatrådar in, med experimentella kvinnliga sångröster.


Musiken är viktig här: systrarna Casady i Coco Rosie gör all skillnad i Holms Hamlet. Till magiskt pling, ring, klonk och skrap ger deras trevande, säkra, nerviga och utmanande stämmor en alternativ röst åt de kvinnliga subjekt som annars endast får utrymme som madonna/hora-objekt: drottning Gertrud (Stina Ekblad) i första damen-frisyr och dito pärlcollier samt en domnad och slöberusad Ofelia (Rebecka Hemse).
   Resten är som bekant män: Jonas Malmsjös Hamlet i intellektuell tvivlarpolo, Örjan Rambergs hala kung, Börje Ahlstedt och Tomas Pontén i trötta tjänstemäns eller maffiaunderhuggares grå kostymer, Magnus Ehrners obehagliga Polonius och Erik Ehns hetsiga Laertes.


Det är en långsam och statisk uppsättning. Vi vistas i en kyligt beige Roy Andersson-värld, fast med sexualitet i, om än mest tvångsmässig och tragikomisk. Skåpsupandet sker öppet, möjliggjort av ölautomaten i Bente Lykke Møllers institutionsmiljö av soffor och draperier i skala från sand och senap till diarré.
   Men det statiska sticks och fräser av plötsliga kantigheter, avbrutna gester, ryckiga rörelser och språkliga obekantheter. Holms bearbetning har lagt några intertextuella snitt och opererat in Henrik Ibsen, August Strindberg och Ingmar Bergman i William Shakespeare. Det blir märkligt nog inte gubbröra utan intelligent metateater. Som när stycken ur Fanny och Alexander utgör den bekanta ”pjäsen i pjäsen”. Referenser och text i lager på lager, som i Peer Gynts lök, som också skalas på scen.


När en efter en dör på slutet får Horatio (Robin Stegmar) bli berättare. En berättelse om döden och teatern, som riktar in sig på att leka med våra hjärnor snarare än hjärtan och magar. En isig och frustrerande rebus som lämnar mig njutbart förvirrad och fascinerad. Med de ambivalenta kvinnliga rösterna ringlande kvar i öronen.


 


LÄNKAR
Den amerikanska electronicaduon Coco Rosies webbplats och Myspacesida.
Nummers recension av Edvard den andre på Stockholms stadsteater.
I Lars Noréns Hamlet från i somras försökte Lo Kauppi göra Ofelia till subjekt genom en helt annan fysisk kraftfullhet. Läs hennes krönika i Nummer om tankarna kring den rollen.

Maina Arvas

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (5 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

5