Förhöjd angelägenhetNummers recensent säger yes till no. Nogruppen The Kita-ryu Oshima Noh Familys raffinerade enkelhet gläntar på dörren till en annan upplevelse av tiden, men pekar också mot samtida scenkonst.
Recensioner [2009-05-18]

Förhöjd angelägenhet

Hagoromo av The Kita-ryu Oshima Noh Family
Scen: Södra Teatern
Ort: Stockholm
Medverkande: Masanobu Oshima, Narumi Takizawa, Kiune Oshima, Teruhisa Oshima med flera (The Kita-ryu Oshima Noh Family)
Introduktion: Teruhisa Oshima
Länk: Södra Teatern


RECENSION/NOTEATER. Som när man stryker under ord i en text. Så får den lågmälda men intensiva rörelsen i The Kita-ryu Oshima Noh Familys framträdande på Södra Teatern en förhöjd angelägenhet av kraftfullheten i musiken.

The Kita-ryu Oshima Noh Family som utövar no, scenkonst med rötter i forntidens Kina och Japan, gästspelar på Södra Teatern just nu. Ensemblen leds av klanens överhuvud Masanobu Oshima den fjärde, bärare av titeln ”important intangible cultural treasure designated by the nation”.


Men det är ingen museal aktivitet den mer än 100-åriga ensemblen ägnar sig åt. Man har till exempel brutit med antikvinnotraditionen inom no. I föreställningen medverkar två kvinnliga medlemmar, musikern Narumi Takizawa och aktören Kiune Oshima, som inleder kvällen med ett danssolo ur verket Kagura. Ett minimalistiskt solo genomfört i ett utsökt långsamt tempo.
   Solots subtilitet kontrasteras av den dramatiska musikaliska komposition som utmärker no, och som består av trummor, flöjt, vokala ljud och talsång. Den påträngande kraftfullheten i det musikaliska framförandet ger den lågmälda, men intensiva, rörelsen en förhöjd angelägenhet som när man stryker under ord i en text.


Talsången återkommer i dialogen i kvällens huvudverk, Hagoromo, en version av den globalt spridda legenden om mötet mellan en svanjungfru och en jordisk man. Iförd praktfulla kimonos och med ansiktet dolt av en ko-omote (ungflicksmask) tolkar Masanobu Oshima den unga kvinnans förtvivlan på ett överraskande levande sätt.
   Det långsamma gravitetiska danssolo som avslutar verket präglas av en raffinerad enkelhet som gläntar på dörren till en annan upplevelse av tiden, en tid befriad från vardagens hektiska flöde.


Det är intressant att se hur The Kita-ryu Oshima Noh Family genom en viss förenkling av detaljer i konceptet kan få verken att kännas mer samtida trots att deras förfinade, av hovkultur präglade grundstil förblir oförändrad.
   Men kanske är denna upplevelse också förorsakad av det inflytande no har haft på samtida västerländsk kultur vilket lett till att aspekter av denna genre har kommit att bli synonyma med samtida scenkonst.



FAKTA
The Kita-ryu Oshima Noh Family gästar Södra Teatern under två kvällar. Den 17 maj framfördes Hagoromo och i kväll den 18 maj framförs verket Tenko, som är baserat på en gammal kinesisk legend om ynglingen Tenko, hans himmelska trumma och kejsaren. 

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1