Längs livets landsvägDrömensemblen, med Anders Ahlbom Rosendahl i spetsen, gör den tunga texten poetiskt njutbar även för andra än kalenderbitande Strindbergsfans. Foto: Linn Sandholm
Recensioner [2008-01-08]

Längs livets landsväg

Stora landsvägen av August Strindberg
Scen: Stockholms Stadsteater
Ort: Stockholm
Regi: Wilhelm Carlsson
Scenografi: Lars-Åke Thessman
Ljus: Torkel Blomkvist
Kostym: Ann-Mari Anttila
Mask: Kjell Gustavsson
Medverkande: Anders Ahlbom Rosendahl, Johannes Bah Kuhnke, Ulf Brunnberg, Gustaf Hammarsten, Lena B Eriksson, Nadja Mirmiran, Tomas Bolme, Lars Lind
Ljud: Michael Breschi, Tomas Florhed, Håkan Åslund
Länk: Stockholms stadsteater


Hur mycket Strindberg klarar vi? Hur mycket som helst, tror uppenbarligen regissören Wilhelm Carlsson, som rivstartar det nya året på Stockholms Stadsteater med en av de svårare av nationalskaldens pjäser. Stora landsvägen spelas i drömspelsstil av en drömensemble.

Efter förmodat julpösigt soffliggande, kanske framför SVT:s massiva Strindbergssatsningar, serveras Stadsteaterpubliken något lite extra al dente. August Strindbergs vandringsdrama Stora landsvägen har sällan spelats, och det har sin förklaring. Det är ingen lätt text, svårspelad och svårbegriplig.
   De intertextuella referenserna och blinkningarna är otaliga: Bibeln, Darwin, Cervantes, klassiska språk, dåtida debatter, egna verk. ”Vem var det som först predikade: ’Det är synd om människorna’?” plockar väl de flesta, en del hänvisningar finns förklarade i programmets ordlista, och ännu fler viner säkerligen förbi strax över hjässan. Men förunderligt nog fläktar det bara skönt.


För Wilhelm Carlsson och hans fingertoppsplockade ensemble har hittat ett sätt att dansa med ålderdomliga uttryck, pluralformer och kommatering, att med det poetiska och sammansatta språket vibrera fram en stämning snarare än servera en konkret textförståelse. En sent i livet-stämning av högtidlighet och förhöjning. Förstärkt av Alfons Karabudas nyskrivna musik och scenografen Lars-Åke Thessmans magiska biografsalong, där golvet gömmer både en pudrig alptopp och en röd stugidyll.


Huvudpersonen Jägarn, som passerat både alptoppen och livets middagshöjd (Strindberg dog tre år efter att han skrivit pjäsen), har råd att vara förnöjsamt ironisk, gubbknepig och humoristisk i sin Beckettabsurda jakt på meningen med livet och dess slut. Och Anders Ahlbom Rosendahl – som visst håller på att spela sig upp till främste Strindbergsuttolkare efter de senaste årens Till Damaskus och Toten-Insel – vet precis hur.
   Det gör även alla de karaktärer i åsneöron och mjölnarkläder (Johannes Bah Kuhnke, Ulf Brunnberg, Gustaf Hammarsten, Lena B Eriksson, Nadja Mirmiran, Tomas Bolme och Lars Lind) som vår hjälte möter på sin filosofiskt pladdriga drömpromenad genom sju sagobisarra situationer.
   Med noggrannhet och intution har Wilhelm Carlsson skapat ett mäktigt, roligt och vemodigt teaterbygge.

Maina Arvas

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (1 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1