Teater Västmanland är i ekonomisk kris. I grannlänet är läget för Örebro länsteater detsamma. I förra veckan presenterade utredningskonsulten Anders Hedeborg – som förra året utredde Malmö Opera när det krisade där – sina förslag på hur Teater Västmanland ska ta sig ur den kritiska situationen.
Ett förslag är att teaterns ägare (landstinget och kommunerna) diskuterar en samverkan/gemensamt ägande med ägarna till Örebro länsteater (landstinget och kommunen). Enligt en artikel i Svenska Dagbladet har utredningen fått den fackliga avdelningen på Teater Västmanlands att befara att deras vuxenverksamhet framöver läggs ned och tas över av Örebro länsteater, medan länsteatern i Västerås får ta hand om barn- och ungdomspjäser.
Teater Västmanlands tillförordnade chef Tore Öberg tillbakavisar detta.
– Ett sådant förslag finns, ja, men något arbete i frågan har inte påbörjats. Utredningen kom för en vecka sedan, och det här är ett av flera förslag.
Men är det ett möjligt framtidsscenario?
– Jag tror man kan utgå ifrån att det framöver kommer att spelas både vuxenteater och barn- och ungdomsteater på Teater Västmanland.
Fast samtidigt säger ägarrepresentanten, landstingsrådet Torsten Källberg (FP) till Svenska Dagbladet att eftersom Västerås har erkänt bra ungdomsteater och Örebro erkänt bra vuxenteater så ”kan vi fundera hur man ska göra för att ge publiken det bästa utbudet”.
– Det är privata spekulationer, någon diskussion har som sagt inte påbörjats, säger Tore Öberg till Nummer.se.
Men Torsten Källberg är en tung landstingspolitiker och representerar ägarna?
– Jo, men han är en bit ifrån själva teaterproduktionen.
Det som är intressant, menar Öberg, är en samordning inom teknik och administration.
– Istället för att vi till exempel har varsin verkstad så kan vi dela på en.
Örebro länsteaters chef och vd Måns Lagerlöf har också pratat med utredaren.
– Vi diskuterade situationen på min teater, framtiden, samarbetsmöjligheter och annat.
Vad är din inställning till samarbete och samverkan mellan Örebro och Västmanland?
– Det är klart att stora synergieffekter kan uppstå om man ställer två jämstora teaterorganisationer bredvid varandra. En teater av Örebro länsteaters storlek är för liten för att kunna utnyttja sina resurser maximalt, vilket är ett resultat av att inga pengar tillförts svensk teater under två decennier samtidigt som vi ska utföra samma uppdrag.
På vilka områden kan det uppstå stora synergieffekter?
– På alla områden.
Kan det bli aktuellt att Västmanland sköter barn- och ungdomsteatern och Örebro vuxenteatern?
– Jag kan i nuläget inte göra något uttalanden om hur man ska bedriva verksamhet i Västerås, säger Måns Lagerlöf och fortsätter:
– Den avgörande frågan är vilka intentioner ägarna för de två teatrarna har. Om det är att spara pengar genom att minska anslagen ytterligare så är det ingen positiv utveckling. Men är intentionen att behålla anslagsnivån då kan spara pengar betyda att ge publiken mer. Och då är det positivt.
Hur skulle du sammanfatta utredningen?
– Att det ska till klokskap från många håll om det här ska leda till någonting bra. Jag är inte rakt av negativ utan väljer att se möjligheterna, säger Måns Lagerlöf.
Anders Hedeborgs utredning följs nu av ytterligare en utredning – beställd av kommunstyrelsen i Västmanland – som ska reflektera över vad man kan göra av Hedeborgs förslag. Den utredningen ska vara klar 1 september.
Vad tycker du om förslaget till sammanslagning av Örebros och Västmanlands länsteatrar? Diskutera här