Förra tisdagen hade Norrlandsoperans chef Lars Tibell ingen aning om vad han skulle göra när tjänsten på Norrlandsoperan var över, bara att han skulle sluta resa. I de fyra och ett halvt år han varit chef på Norrlandsoperan har han pendlat till Umeå från Höganäs i Skåne. I måndags fick han betydligt kortare väg till jobbet när han tillträdde som konstnärlig ledare för Malmö opera och musikteater.
– Incitamentet är klart, en balanserad budget och en repertoar kopplad till den ska finnas till 2004, säger Lars Tibell till Nummer.
Förre vd:n, Stefan Skölds, avgång tillkännagavs på söndagskvällen. Men enligt Lars Tibell kontaktade teaterstyrelsen honom redan onsdagen innan med frågan om han ville ta över som konstnärlig ledare i fyra års tid. I söndags tackade han ja till uppdraget efter att först ha träffat Göran K Johansson som tillträder som VD och ekonomiskt ansvarig fram till i maj 2004.
– Jag tyckte inte att det var fel att gå in i alla fall, bättre jag än någon annan om jag får vara lite kaxig, säger han.
Inga diskussioner med facket
Beslutet om nya chefer och en ny ledarstruktur med konstnärligt och ekonomiskt ansvar fördelat på två personer, i stället för en, diskuterades inte i förväg med de fackliga organisationerna, enligt TT. Facken anser att detta är ett brott mot medbestämmandelagen.
I ett gemensamt pressmeddelande från Yrkesmusikerförbundet och Teaterförbundet anser de, liksom den avgående vd:n, att nedskärningar vid teatern bör vänta på den översyn av Skånes scenkonst som ska göras under hösten. Om farhågorna att nedskärningarna skulle omöjliggöra operaverksamhet i Malmö, säger Lars Tibell:
– Jag har blivit utnämnd till operachef, om man velat göra den operationen hade man kunnat kalla mig musikal- eller teaterchef, men det har man inte gjort.
Förflutet som sångare
Lars Tibell arbetade mellan 1978 och 1989 som sångare och artistchef i Malmö dit han nu återvänder. Från Umeå kommer han att sakna den politiska viljan till och tron på förändring genom kultur som han upplevt som extra påtaglig i Umeå.
– Det krävs ganska stort politiskt mod för att stå upp för operan.
I Malmö kommer han nu att gå in och göra en noggrann analys av verksamheten och hoppas få behålla åtminstone några av sina gamla kamrater när han är klar. Men han bävar inte.
– Jag gick in med liknande förutsättningar här i Umeå. Det var skakigt när jag tillträdde, men jag har hållit budget och gjort vad som krävts säger han.
På Norrlandsoperans hemsida beskriver Lars Tibell ”ovissheten och utmaningarna” som det bästa med sitt arbete. Preferenser som lär komma väl till pass i Malmö.