Nyheter [2012-04-17]

Leve den nya teaterkritiken!

STOCKHOLM. När Stockholms stadsteater bjuder in till seminarium om teaterkritik är det med en redan från början dystopisk frågeställning. Anna Hedelius lyssnar sorgset på en debatt där framtidens medielandskap ses mer som ett hot än en möjlighet.

Låt mig bjuda på några siffror:
214 – antal recensioner av svensk teater (från Kiruna till Malmö) som Nummer publicerade under 2011.
20 – antal teatervetenskapligt utbildade kritiker som regelbundet skriver för Nummer.
12 – antal år som Nummer har bevakat svensk scenkonst.
2500 – antal tecken för en genomsnittlig Nummer-recension.

När Stockholms stadsteater ställer till med seminarium med rubriken Den fördjupade teaterkritiken – en genre på utdöende gör arrangören, trots ovanstående fakta, allt för att än en gång slå fast den gamla schablonen att den analyserande teaterkritiken står på gravens rand.

Jag vill påstå att det inte stämmer. Men som man frågar får man svar. På Stadsteatern är det den numera legendariske kritikern Leif Zern, socialpsykologiprofessorn Lars Dencik, före detta kulturchefen på Expressen Per Svensson, regissören Jenny Andreasson och dramatikern Christina Ouzounidis som får frågan hur ”den fördjupade och analyserande teaterkritiken ska överleva i framtidens medieklimat”. All respekt för den samlade erfarenheten i denna panel, men det går väl knappast ens med den godaste vilja att påstå att någon av dessa kan borga för återväxten inom kritikerkåren.

Initiativtagaren och tillika teaterchefen Benny Fredriksson hade bara behövt vända sitt huvud ut i den närmast fullsatta Lilla scenen-salongen, moderator Kerstin Brunnberg hade bara lite tidigare kunnat släppa in publiken i samtalet för att kunna fånga upp ett annat svar på frågan. Ivriga som unghästar på grönbete sitter där bland annat elva Nummer-skribenter, en handfull frilansare för Dagens Nyheter, flera av Svenska Dagbladets ledande kritiker, redaktörerna för Teatertidningen och Teatermagasinet, kritiker och kulturchefer från Aftonbladet och Expressen, ordföranden för Svenska Teaterkritikers Förening med många flera. Ingen av dessa får utrymme att uttala sig under en två timmar lång debatt, där det förvisso yppas en del klokskap, men där den beska eftersmaken består av det som inte sägs eller det som sägs mellan raderna. Tv och radio räknas inte (nämns aldrig). Det nya (?) nätet kan vara ödesdigert för teaterkritiken, för tänk om bloggarna är köpta…

Sorgset, och undan för undan allt mindre ivrig, konstaterar jag att bilden som växer fram inte alls stämmer överens med min egen. SVT Kulturnyheterna, där jag levererar teaterkritik, ses dagligen av mellan 50 000 och 100 000 tittare. Radions Kulturnytt recenserar scenkonst på så gott som daglig basis. Nummers nyhetsbrev har 17 000 läsare på sin distributionslista.

Hur ska den fördjupade och analyserande teaterkritiken överleva i framtidens medieklimat? Det enkla svaret på frågan är kanske: Genom att vi använder oss av möjligheterna i stället för att stirra oss blinda på hindren!

Hitta en sammanställning över flera tidningars rapporter från seminariet hos Svenska Teaterkritikers Förening samt på Medieormen/Sveriges Radio.


Share/Bookmark
Tyck till!