I likhet med många andra operahus världen över kommer man att minnas att det var hundra år sedan den italienske operakompositören Giuseppe Verdi dog. Festivalen arrangeras i samarbete med Det Kongelige Bibliotek och kommer äga rum mellan 27 maj och 2 juni.
På biblioteket arrangeras två utställningar. Den ena med ett brett spektrum av kostymer, scenografiskisser och scenmodeller från ett stort urval av internationella Verdiiscensättningar, allt från samtida till över hundra år gamla. Operarelikerna har man lånat från lånat från Verdiinstitutet i Parma.
Den andra utställningen har fokus på danska Verdiuppsättningar. Här kommer man ge mer långtgående analys av uppsättningarna, hur de mottogs av den danska publiken och hur de kom att påverka den inhemska opera- och musikmiljön.
Säsongens Verdioperor
Under festivalen kommer den samlade produktionen av säsongens Verdioperor att kunna ses. La Traviata och Falstaff hör sedan en tid till operans fasta repertoar. Staffan Valdemar Holms uppsättning av Otello har premiär den 3 februari. Maskeballen (Un ballo in maschera eller på svenska: Maskeradbalen, red. anm.) är en spansk-engelsk-dansk samproduktion som får sin danska premiär den 6 maj.
Festivalens generella fokus kommer att läggas på danska och nordiska tolkningar av Verdis operor. Festivalledningen har sagt att de gärna vill förmedla den nordiska tolkningstraditionen av Verdi till Europa och resten av världen. Den 28 maj håller Birgit Nilsson en Masterclass kring Verdioperor, för unga nordiska sångare.
Verdiexperterna samlas
Med utgångspunkt från de fyra Verdioperorna kommer man den 29 maj hålla ett seminarium med några av världens ledande Verdiexperter: engelsmannen Julian Budden, amerikanen Phillip Gossett och italienaren Pierluigi Petrobelli.
Den 30 maj kommer man hålla diskussioner kring frågan om hur man dirigerar och regisserar Verdi. Då kommer bland andra Staffan Valdemar Holm, Kasper Holten och dirigenterna Francesco Crisofoli, Michael Schönwandt, Giordano Bellincampi och Yves Abel finnas i panelen.
Konflikt mellan handling och musik
Richard Strauss Capriccio med libretto av Clemens Krauss har premiär den 11 april och spelas sedan den 19, 24, 28 april, samt 4 och 11 maj. Capriccio skrevs mot slutet av Richard Strauss liv och är något av ett metadrama. Det vill säga en opera om att göra en opera.
Strauss har i sin Capriccio tagit upp den klassiska intressekonflikten mellan handlingen i operan och musiken, mellan librettoförfattaren och kompositören. I Capriccio blandas också operadirektören in i konflikten. Han menar att ingen av de två – librettisten eller komponisten – skulle kunna klara sig utan honom och hans känsla för publikens smak.