Utöver att vara koreograf och ledare för E.L.D. är Efva Lilja professor i koreografisk komposition vid Danshögskolan i Stockholm där hon driver forskningsprojektet Rörelsen som kroppens minne. Tonsättare, dansare, en socialgerontolog, en filosof och en ekonomie doktor medverkar i projektet som inleddes under hösten 2003, och som kommer att avslutas under 2006.
Föreställningen Med ögat mitt i pannan, en kärleksduett dansad av Kari Sylwan och Jan Abramson, är första etappen i projektet vars målsättning är ett konstnärligt utforskande av hur förmågan att kommunicera genom det ordlösa utvecklas och förändras med åldern.
Livserfarenhet som tillgång
Sylwan, som har dansat sedan mitten av femtiotalet, tror att anledningen till att dansare slutar sin yrkesverksamhet så tidigt är en kombination av ett auktoritärt utbildningssystem och att man som dansare bestämmer sig för sitt yrkesval innan man ens är myndig.
I början av sjuttiotalet gick Sylwan i bräschen för den fria dansen när hon hoppade av sin karriär som dansare i Cullbergbaletten och började med uppsökande dans på skolor, sjukhus och fängelser tillsammans med kollegan Karin Thulin.
Jan Abramson är ursprungligen skådespelare och debuterade inte förrän 1989 som dansare.
– Den livserfarenhet som jag har samlat på mig under årens lopp som kan färga rörelsen, såväl misslyckanden som framgångar, sätter spår och avlagringar i kroppen som kommer fram i rörelsemomentet, menar han.