Lo Kauppi om brott och straffLo Kauppi regidebuterar våren 2010 med en pjäs som bygger på hennes egna intervjuer med kvinnliga interner.
Fördjupning [2009-11-26]

Lo Kauppi om brott och straff

INTERVJU. Kriminalvården är på väg åt fel håll med sin straffmentalitet, menar Lo Kauppi. Nummer ringde upp henne inför regidebuten med Bergsprängardöttrar. Pjäsen bygger på samtal med kvinnor i fängelse och utspelas i ett symboliskt arkivskåp.

Bergsprängardöttrar är en fristående fortsättning på Lo Kauppis uppmärksammade monolog Bergsprängardottern som exploderade, som i sin tur bygger på hennes självbiografi med samma namn. I tonåren kämpade Lo med ätstörningar och drogmissbruk, och fick uppleva svensk ungdomsvård inifrån. Hon har mycket att säga om både den institutionen och kriminalvården.
 
Bergsprängardöttrar bygger på intervjuer med människor i fängelse. Hur fick du deras förtroende?
   – Alla hade sett Bergsprängardottern som exploderade, och många av dem öppnade sig spontant för mig efteråt. Inte bara när jag spelade på fängelser. Jag är väldigt glad för det.

Hur kom det sig att du ville berätta om kvinnor och särskilt mammor i fängelse?
   – Jag ville framförallt berätta om den uteblivna vården och strafftänkandet som finns inom kriminalvården. Att jag valde att börja berätta om kvinnor känns naturligt. Jag tycker att de är den grupp jag har sett minst av i berättelser och i det offentliga rummet. Allt inom kriminalvården utgår ifrån män, till och med kläderna! Det finns ingen vård för dem som blivit utsatta för våldtäkter och misshandel eller har ätstörningar.

Finns det någon vård alls inom kriminalvården?
   – Det finns en psykiater som kommer varannan vecka till Hinseberg för att hjälpa hundra kvinnor, de flesta med en diagnos. Jag kallar inte det för tillräcklig vård. Den riktning vi går mot nu är samhällsfarlig. All forskning visar att det inte funkar att bara straffa och låsa in människor.
 
Så varför gör man det?
   – Jag tror att kriminalråden är en rädd organisation efter alla rymningar med Tony Olsson och andra. Och så har man ett populistiskt byggt elstängsel i stället för att satsa på vård. Ingen har rymt från Hinseberg sedan 1992, och ändå satsar man på högre säkerhet.
 
Varför vill du göra teater av det här?
   – För att det är otroligt dramatiska och vackra människor som har så mycket att säga. Pjäsen är en fiktion som bygger på deras berättelser.

Det blir en flerspråkig pjäs. Hur kommer det sig?
   – Många av de intagna talar inte svenska, vilket är ännu ett hinder för dem. Så skådespelarna pratar spanska och finska ibland. Jag har fått en superbra ensemble!
 
Hur känns det att regissera andra för första gången?
   
– Det ska bli otroligt spännande att höra andra spela min text.
 
Faktaruta
Lo Kauppis regidebut Bergsprängardöttrar är en Riksteaterproduktion som har premiär 10 mars 2010. Medverkar gör Sara Turpin, Pamela Cortés Bruna, Anette Bjärlestam, Miina Turunen och Figge Norling. Pjäsen är textad eftersom skådespelarna talar både svenska, spanska och finska. I samband med premiären visar SVT en filmad version av Lo Kauppis självbiografiska monolog Bergsprängardottern som exploderade


 

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare