Författaren och litteraturvetaren Lotta Lotass har sedan debuten med Kallkällan år 2000 skrivit en rad romaner och en avhandling om Stig Dagerman. Hon har prisats med Borås tidnings debutantpris, Aftonbladets litteraturpris, Eyvind Jonson-priset och Sveriges Radios romanpris, samt nominerats till Nordiska rådets pris och Augustpriset. Nyligen avslöjades att det blir Lotass som intar stol nummer ett efter Sten Rudholm i Svenska Akademien.
Men om inte Olof Lindqvist, nu chef för Regionteater Väst, hade bett henne skriva för scenen, hade hon nog aldrig gett sig på det. Regionteater Väst har bland annat satt upp Lotass Den vita jorden och Den röda himlen. I nya pjäsen Speleologerna är det två skådespelare och tio studenter från avgångsklassen på scenskolan i Göteborg som står på scen.
Nummer har pejlat läget inför premiären i kväll hos den yngsta av de aderton.
Speleologerna är ju ännu ett samarbete mellan dig och Regionteater Väst. Hur kommer det sig att ni jobbar så bra ihop?
– Olof Lindqvist, som nu är chef för Regionteater Väst och regisserar Speleologerna, var den som gav mig chansen att börja skriva dramatik – då för Teater Bhopa. Om inte han hade trott på mig hade jag nog aldrig vågat ge mig på att skriva en pjäs.
Hur känns det att ha ett sådant samarbete?
– Olofs förtroende och vårt samarbete har betytt oerhört mycket för mig. Det är en fantastisk känsla att se sina ord ta form hos en ensemble. Den överraskning man får när man ser sin text på scen liknar inget annat i författarlivet.
Av pressmeddelandet förstår man att Speleologerna handlar om en grupp isolerade människor som styrs av två osynliga män. Är det en metafor eller kanske en dystopi, ungefär som filmen The Truman Show?
– En dystopi skulle jag inte säga att det är. En metafor, visst, på ett plan. Jag ser deras situation som ett slags skärseld. Men riktigt vad det är de går igenom lämnar jag åt åskådaren att bestämma.
Vi på Nummer är glada över att du som dramatiker snart sitter i Svenska Akademien! Men hur mycket tid kommer du att ha för att skriva?
– Än så länge vet jag inte hur mycket tid arbetet i Akademien kommer att ta.
Tror du att du kommer att prioritera prosan, som du ju är mest känd för eller kan vi hoppas på mer dramatik?
– Det egna skrivandet får bli som det faller sig och jag prioriterar ingen genre över någon annan. Olika projekt kräver olika former och just nu känns det inte som att någon form ligger närmare till hands än någon annan.
Vad skiljer dina sätt att arbeta med prosa respektive dramatik?
– Den största skillnaden skulle jag säga ligger i att jag, när jag arbetar med dramatik, tänker mer på tiden, alltså hur lång tid varje replik tar och med vilken hastighet eller långsamhet den kan sägas. Och hur långa pauser orden behöver. Kort sagt: jag tittar på klockan oftare.
Vad jobbar du med just nu?
– Jag jobbar med ett stort romanprojekt om animation. Och har en del funderingar kring en essäsamling.
Har du sett några repetitioner av Speleologerna?
– Ja, jag har varit med på en repetition. Det var mycket spännande. Det är en stor gåva att se regissör och skådespelare jobba så intensivt med minsta nyans i det man skrivit. Och jag lär mig oerhört mycket av de frågor ensemblen ställer.
Kommer du på premiären?
– På premiärdagen gör jag mitt första besök på Svenska Akademien i Stockholm och hinner inte till Uddevalla. Jag ska se föreställningen på Göteborgspremiären på Artisten den 6 maj och ser oerhört mycket fram emot det!
FAKTA OCH LÄNKAR
Lotta Lotass pjäs Speleologerna i regi av Olof Lindqvist har urpremiär den 8 april på Regionteater Västs Uddevallascen och turnerar sedan till och med den 15 maj. Läs mer hos Regionteater Väst.
Svenska Akademien