Lovande gubben i lådanKoreografen Fernando Melo har världspremiär på föreställningen Boxman på Göteborgsoperan. Här syns dansarna Anandi Vinken och Maria Nyström. Samma kväll ges också Örjan Anderssons hyllade Röd.
Recensioner [2008-02-25]

Lovande gubben i lådan

Boxman/Röd av Fernando Melo respektive Örjan Andersson
Scen: Göteborgsoperan
Ort: Västra Götaland
Medverkande: Göteborgsoperans orkester, Göteborgsoperans balett
Dirigent: B Tommy Andersson

Boxman
Musik: Awet Terterjan
Koreografi: Fernando Melo
Scenografi och kostym: Markus Pysall
Ljusdesign: Ellen Ruge

Röd/Quartet #8
Musik: Dmitrij Sjostakovitj
Koreografi: Örjan Andersson
Scenografi och ljusdesign: Jens Sethzman
Kostym: Nina Sandström


RECENSION/DANS. Boxman/Röd är en lite svajig, men hoppingivande dansföreställning. När färska koreografen Fernando Melo får till det är han lovande, men Liv Landell Major vill se mer av Örjan Andersson på Göteborgsoperan.

Ett timslångt verk till Göteborgsoperans balett är ingen lätt uppgift för en färsk koreograf. Fernando Melo löser den bitvis snyggt med Boxman.
   I programmet finns ett utdrag ur Franz Kafkas Processen. Melo tar fasta på dess klaustrofobiska klang och slänger in Mattias Suneson i ett neongult litet rum – en box – i en svart mur som tycks luta utåt, om man tittar för länge på den. Scenografin är snillrik i sin enkelhet och Suneson en pålitlig dansare som vet att förvalta det expressiva rörelsespråket. Han trevar, krälar och attackerar väggarna och den breda persiennen. En stol används för att förskjuta perspektiven. Avet Terterjans spartanska ljudmatta accentuerar bilden av en isolerad människa. Det är eget och inspirerande, trots det kvävande temat.


Problemen kommer när Melo drar ut på tid och rum. När tjugotalet dansare rusar över scenen, slåss med soppåsar eller talar i munnen på varandra känns det som en generande, utdragen variant av något vi redan sett flera gånger.


Men, vad sjutton! Det råder ingen tvekan om att Melo har en klar bild av vad han vill uttrycka, och håller sig till sin berättelse. Det må vara hänt att koreografin tappar i stringens när scenografin byts till ett slags anonyma gatlyktor över en öppen scen. När han får till det är han riktigt lovande.


Kvällen toppas med Örjan Anderssons maffiga kritikerfavorit Röd. Och jag som inte sett den förut kan bara stämma in i glädjekören. Andersson går från det lilla, spröda till det bombastiskt kraftfulla utan varken tvekan eller krusiduller. Han gör rödskimrande dans-dans som får hjärtat att slå små volter.
   Ensemblen visar hög kvalitet, och verkar njuta av varje steg. Det är skönt att se. Mera Andersson på Göteborgsoperan!


 


Länkar:
Se repetitionsbilder och ett bildspel från Boxman/Röd på Göteborgsoperan.

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare