Prolongeringssoffa är ordet vi inte glömmer och som kom i kölvattnet av vårens stora debatt om sexuella trakasserier på teatern, ett uttryck som regissören Staffan Olzon gjorde rikskänt i SVT Aktuellt och som på ren svenska kan kallas sexsoffan. Alltså den soffa som en manlig maktperson inom teatern tar den unga skådespelerskan till i utbyte mot ett förlängt kontrakt. Läs mer
Kulturkoffert blev det mer rymliga begreppet för 2009 års portföljmodell – vilket först var namnet på förslaget om en regionalisering av den statliga kulturbudgeten som kom i kölvattnet av Kulturutredningen.
Efter att det står klart att regionerna inte verkar få något extra statligt tillskott för att kunna administrera och förverkliga den nya regionaliseringen av kulturen är Nummer beredd att snarare kalla kofferten för en – gucciväska.
Stockholmsaggressivitet var Dramatenchefen Marie-Louise Ekmans reaktion på de dåligt uppräknade anslagen för Nationalteatern 2010: ”Våra riksdagsmän ute i landet är oerhört Stockholmsaggressiva. I kultursammanhang talar man bara om decentralisering, det är det enda som anses radikalt”, sa Ekman i Dagens Nyheter där hon även passade på att kuppa med ett performanceinslag: Ekman målade helt resolut en tydlig ekonomisk replik i fejan: 0,4 % ?.
Bilopera var ett nytt koncept som grundades av tonsättaren Hans Gefors som fick idén han en natt när han körde från Malmö till Lund: ” Jag har alltid irriterat mig över hur svårt det är att lyssna på konstmusik under bilkörning”, sa han och tog resolut saken i egna händer. Resultatet blev bilradiooperan Själens rening genom lek och skoj baserad på Erland Loes roman Naiv.Super.
N-ordet: 2010 var också året då teatern försökte avdramatisera N-ordet. Men inte utan motstånd. Rasistiskt, menade några som anmälde såväl annonsen till Månteaterns Porslinsnegrer i Lund som ståuppkomikerns Marika Carlssons monolog En negers uppväxt till diskrimineringsombudsmannen. Alltmedan Teater Giljotins uppsättning av Bernard -Marie Koltès Negerns och hundarnas kamp fick gå obemärkt förbi. Troligtvis på grund av pjäsens ålder – den skrevs 1979.
Kalsongavantgardism myntades av Nummers teaterkritiker Björn Gunnarsson i recensionen av Conte D’Amour på Inkonst i Malmö i oktober. så här vill han själv beskriva uttrycket: ”Trots ett halvsekel av upprepade nakenchocker är fortfarande manliga underkläder för somliga kreatörer en visuell signal som säger att nu, borgarpack, ska ni få den goda smaken nerkörd i vrångstrupen”.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
Läsarfråga
Loading ...