Nyheter [2006-12-24]

Lucka 24: Årets bästa föreställningar 2006

JULKALENDER/LUCKA 24. Så var det alltså dopparedagen och som vanligt listar vi våra skribenters favoritföreställningar i hela Sverige, i alla kategorier.

Malin Palmqvist, Östersund
Dan då Dan dog av Rasmus Lindberg på Jämtlands läns teater.
Motivering: I Rasmus Lindbergs dramatiska universum är tid och rum utbytbara, yttre och inre skeenden ligger omlott – allt sker samtidigt i turbofart eller i extrem slow motion. Komisk splatterteater samsas med en svävande mormor som ingår underskön förening med väderleksrapporten. Teatermediets möjligheter används – och det är skönt att se.

Björn Gunnarsson, Varberg
Pers planetSkånes Dansteater.
Motivering: Per Jonssons återupplivade koreografier är som ett oemotståndligt helhetsflöde av klang, kropp och kolorit genom alla sinnesceller.

Kajsa Lindh, Stockholm
Singin in the RainOscarsteatern, utan tvekan. Motivering: Lysande rolltolkningar, makalösa sång- och dansnummer och ett regn som fick en att vilja kasta sig upp på scenen och plaska med.

Ditte Hammar, Stockholm
Arabella av Richard Strauss på Göteborgsoperan.
Motivering: Vår svenska stjärnsopran Nina Stemme är alltid värd ett operabesök!

Lena Andrén, Stockholm
Tusen år hos Gud – En sekund på jorden av Margaretha Åsberg på Dramaten/Elverket.
Motivering: Det är ett allkonstverk som vägrar att erkänna några begränsningar och där konsten expanderar upplevelsen av vetenskapen på ett unikt sätt.

Linda Isaksson, Göteborg
The mental states of Gothenburg av Mattias Andersson på Angereds teater
Motivering: På ett uppriktigt, påträngande och hjärtskärande ärligt sätt talar denna reality-föreställning om vad som är viktigast inte bara för de ungdomar som blottat sitt innersta för att göra detta projekt möjligt, utan även för alla oss andra som bara tragglar vidare med våra liv; Se mig- jag är viktig! En ensemble-seger med stora mått och en totalupplevelse som hittar sin väg innanför huden. Och stannar där.

Cecilia Djurberg, Stockholm
Avelsland av Jens Östberg & Bortalaget
Motivering: För att den lyckas vara obehaglig och underbar precis samtidigt. När Bortalaget diskuterar tvångssteriliseringar och dansar till Ted Gärdestad, ja då kommer alla känslorna på en och samma gång.

Catharina Cavalli
Publikförolämpning av Peter Handke på Teater Tribunalen
Teater Tribunalen
Motivering: Publikförolämpning var inte teater, skådespelarna spelade inga roller, åskådarna skulle inte förvänta sig något. Kvar blev en älskvärd förnedring, ett spartanskt koncept av grym underhållning och en ensemble vars timing fick tiden att gå alltför fort.

Alexander Ahndoril, Stockholm
Loranga, Masarin och DartanjangKungliga Operan
Motivering: Carl Unander-Scharin och Karl Dunér frågar dig om du någon gång vill åka ”ruschelkana” nedför Operans trappor, om du vill höra lekfull och underbar musik, se en tjuv simma i en vattenfyllt lada, möta en värld som drabbats av hopphjärta, höra sånger från tigrar, giraffer och poliser i tyllkjol. Men tro inte att det rör sig om en bok av Barbro Lindren, för det här är något helt annat – underhållande opera med egen lyskraft!

Therése Hammar, Malmö
Elitklassen av David Pownall, Helsingborgs stadsteater i samarbete med Riksteatern.
Motivering: Olidligt spännande möte mellan två stora kompositörer och den maktfullkomlige Stalin. En nervkittlande föreställning av den art man inte vill ska ta slut.

Astrid Claeson, Stockholm
Valerie Jean Solanas ska bli president i Amerika, på Dramaten
Motivering: Ibland känns det som man vet mer om knarkande, destruktiva, döda män som geniförklarats än om sin egen farfar. Därför var det förbannat skönt att se Ingela Olsson skaka loss som en dito kvinna.

Anna Hedelius, hela Sverige
Trippelt av Lars Norén
Anna Hedelius tycker att Lars Noréns teaterinsatser 2006 är årets bästa: Terminal 3 & 7 (manus & regi: Lars Norén, Riksteatern), Terminal 4 & 8 (manus: Lars Norén & regi: Lennart Hjulström, Stockholms stadsteater) och Lille Eyolf (manus: Henrik Ibsen & regi: Lars Norén, Riksteatern)
Motivering: För att denne dramatiker/regissör som ett lackmuspapper suger upp privata såväl som samhälleliga stämningar och gör dem brännande angelägna och rasande aktuella oavsett inramning.

Karin Kämsby, Gnarp
Bröderna Karamasov, Folkteatern i Gävleborg
Motivering: ycket bra teater om en far som skiter i sina barn. Storspel av Rolf Lassgård och en konstnärlig och publik revansch för Folkteatern och Peter Oskarson.

Ylva Lagercrantz, hela Sverige
I alperna, på turné med Riksteatern
Motivering: För dess svidande samhällskritik i god samklang med Melanie Mederlinds regi. Plötsligt kom världen till Sverige. Och dramats författare   Elfriede Jelinek, som inte precis är profet i sitt eget hemland, skickade blommor till ensemblen som tack för deras mod – samtidigt som Österrikes ambassadör snällt satt kvar på sin plats under hela föreställningen utan att kasta en enda tomat på skådespelarna.

Nummer.se

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare