Lucka 7: Scenkonst i SydvästDet belgiska undret höll ställningarna även 2007. Les Ballets C. de la B. gästspelade på Dansstationen i Malmö samt på Dansens Hus i Stockholm med Import/Export, årets bästa föreställning enligt Nummers dans- och teaterkritiker Björn Gunnarsson.
Fördjupning [2007-12-07]

Lucka 7: Scenkonst i Sydväst

Ljuset kommer från dansen. Talteatern på de stora institutionerna slår knut på sig själv i sin anpassliga iver att tilltala målgrupper och huvudmän, använda spektakulär teknik och bulla upp med klassiker i alltmera ansträngda moderniseringar. Nummers Björn Gunnarsson reflekterar kring det gångna scenkonståret i södra och västra Sverige.

Den starka, livsomvälvande scenkonstupplevelsen får man sällan på institutionsteatern, däremot ofta på dansscenerna och hos de små fattiga men kostnadseffektiva frigrupperna.

Teatr Weimar i Malmö fortsätter sitt enastående projekt för att undersöka språk och makt i terrorismens tidevarv, i år bland annat med sviten Untitled I – III.
    När talteaterinstitutionerna någon gång emellanåt släpper in dansen får deras spelplatser plötsligt en energi de inte brukar ha. Som Mats Eks Hon var svart på Göteborgs stadsteater. Eller Kajsa Giertz underbart lekfulla sagofantasi Snövit på Malmö Dramatiska Teater. Hip hop-kollektivet Twisted feet har också sagor på repertoaren. Deras Cinderella i skuggan av skon, som spelats på flera stora scener i Göteborg, blandar avslappnad streetkultur med uppfordrande appell.

Konventionell talteater lyckas bara när den vågar komma tätt inpå, när den talar utan yttre åthävor. Som i de två Norénpjäser som Thomas Müller regisserat på Malmö Dramtiska: den gastkramande Distans och mjukt försonande Om ljuset. Eller Emil Graffmans stramt stiliserade och uppmärksamhetskrävande regi av Magnus Dahlströms återkomst till dramatiken, Turister på Göteborgs stadsteater.

Men ska jag utnämna en föreställning till årets bästa scenkonstupplevelse får det ändå bli dans: den belgiska mirakelgruppen Les Ballets C de la B:s gästspel med stycket Import/Export på Dansstationen i Malmö. Här är det kropparna som talar ett smärtornas och glädjens språk, och det talet räcker mycket långt.
   En drabbande räckvidd med exceptionellt finslipade konstnärliga uttrycksmedel som talteatern har mycket att lära av.

Öppna fler luckor i Nummers Julkalender » .

 

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare