Lucka 9: Nya operablandningarKatarina Dalayman som Brünnhilde framför en enorm projektion i Ragnarök på Kungliga Operan
Fördjupning [2007-12-09]

Lucka 9: Nya operablandningar

2007 blev året då den nya tekniken på allvar blev en del av operakonsten. Några taffliga försök har gjorts redan tidigare, med kameramän som snubblat omkring på scen och skapat suddiga projektioner på väggarna. Men i år har multimedia och it-teknik verkligen blivit en självklar och välanvänd ingrediens i det konstnärliga uttrycket. Operan verkar till och med ligga i teknikens frontlinje just nu, tycker Nummers operakritiker Ditte Hammar.

På Norrlandsoperan gjorde man opera av ungdomars bloggande i Sjökor och stekare. I den nu fullbordade Nibelungens Ring på Stockholmsoperan trollade läckra 3D-animationer fram sagovärldar i en annars stram och enkel scenografi. Kinesiska kompositören Tan Dun, vars opera Tea – the mirror of the soul spelades på tonsättarfestivalen på Stockholms Konserthus i höst, blandar filmsekvenser av kinesisk folksång med live-orkester i sina verk. Årets rekordstipendium gick till visionären Fredrik Högberg och hans projekt iOpera som ska gifta ihop it-teknik och opera.
   Framtidens dataspelsfigurer sjunger kanske opera och bland arbetsdokumenten i kontorsdatorn kan Jussi Björling mycket väl dyka upp och sjunga en aria.

Året har också bjudit på andra roliga blandningar, om än rent analoga. I Mitt hjärta brister på Folkoperan varvades opera med modern dans och gamla schlagers på ett lika skickligt som galet sätt. I Così fan tutte på Stockholmsoperan blandades flower power och 1700-tal till en lycklig hippie-yra. På Göteborgsoperan sammansmältes servicehus-realism med moralisk saga till en mycket drabbande legering i Faust. Inte lika kul var den utkavlade mixen av grafiska blad och drama i Rucklarens väg på Stockholmsoperan som aldrig lyckades svälla upp till tre dimensioner, utan förblev platt både till scenografi och handling.

Men årets stora operahöjdpunkt utspelade sig inte på någon scen. Över hela världen blev helt oväntat Puccinis aria ”Nessun dorma” ur Turandot plötsligt en hit, genom den blyge hobbyoperasångaren Paul Potts framträdande i en engelsk talangjakt. Genomslaget blev enormt, särskilt hos många som tidigare inte varit intresserade av opera. Allt på grund av internet-tjänsten Youtube, som verkar vara som gjord för opera. Den inbitne operafantasten kan där jämföra olika sångares tolkningar av samma aria. Mängder av operainspelningar finns att välja på. De korta filmsnuttar som formatet på Youtube tillåter, passar utmärkt för arior.
   Talteatern ligger här i lä, intresset för bitar ur talade monologer är inte alls lika stort, och begränsas också av språkskillnader.

Ingen krönika över operaåret 2007 vore komplett utan att nämna årets osannolika revolution – amerikanska Metropolitans segertåg över den svenska landsbygden! Med hypermodern teknik möjliggörs direktsändningar från det exklusiva operahuset. I en modig och omtumlande satsning har Folkets Hus – av alla organisationer – fört ut några av jordens finaste operauppsättningar rakt ut till Tomelilla och Haparanda. Med mycket hög kvalitet har vi tex kunnat höra Barberaren i Sevilla och Eugene Onegin. Att sändningarna ibland bröts så att ljud eller bild försvann bidrog bara till live-känslan. Satsningen blev en publiksuccé och fortsätter nästa år. 

Kanske markerar 2007 början på en renässans för operakonsten med hjälp av den nya tekniken.

 

FAKTA/Länkar:
Operaentusiaster började snabbt jämföra Paul Pott på Youtube med andra operastorheter, såsom den under året bortgångne Luciano Pavarotti.

Se och hör Pavarotti sjunga ”Nessun Dorma” »

Se och hör Paul Pott knocka talangjaktsjuryn »

Öppna fler luckor i Nummers Julkalender » 

Ditte Hammar

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare