Recensioner [2010-04-30]

Lustfylld klagosång på dansdag


recension/dans. Ariannas klagan återförenar sång och dans i 1600-talets opera. Känslostormarna för röst och kropp gör sig bra på den nya svenska dansscenen, tycker Lis Hellström Sveningson.

Igår, den 29 april, var det den Internationella dansdagen. Oj, vad det dansades över hela världen. Här hemma i Sverige har firandet av Dansens dag spelat en stor roll för det ökande dansintresset under de senaste decennierna. Genom att dansen varje år manifesterar sig på scener, gator och torg upptäcker allt fler alla möjliga former.


På 24 kvadrat, Göteborgs mesta miniscen, firades dagen med känslosvallande ”Ack!” och ”Ve! ” I Ariannas klagan, en lika ovanlig som spännande föreläsning i föreställningsform, förs dansen tillbaka till rötterna i operan. Operasångaren Elisabeth Belrgano har sedan början av 1990-talet specialiserat sig på att sjunga musik från barocken. Som doktorand vid Högskolan för scen och musik vi Göteborgs universitet ägnar hon sig åt att utforska kvinnlig klagolåt – ända långt ner i halsen!


De klagosånger som Elisabeth Belgrano uttolkar är fyllda av rörelse. Känslomässiga konvulsioner. Därför är det en smart idé att involvera dansaren Monica Milocco i projektet. Medan Belgrano sjunger ut dubblerar Monica Milocco med de starka känsloströmmarna i fysisk form. Den yttre fasonen lånar sångerskan från Anna Renzi, en berömd kollega i 1600-talets Venedig. Det är ingen hejd på prakten i klänningen och den svallande röda peruken. I flortunna, vita underkläder träder däremot dansaren Milocco fram som hennes sköra inre. Utsökt dans med stort uttryck i litet format. Det blir en intressant kontrast, ett vackert möte som fördjupar sångernas innebörd och även sätter konstformerna i den direktkontakt de hade i operans begynnelse.


Kvällen bjöd som bonus på en film från Venedig och den plats där världens första opera en gång spelades. Idag ligger där en privat trädgård dit sångerskan och dansaren har skaffat sig tillträde. Tillsammans med Anders Ericson på långhalsad luta genomförde Belgrano och Milocco sin lilla show i grönskan. En ljuv stund med det moderna Venedig tutande runt omkring. Även i Venedigs museimiljö passar det svenska klagoprojektet fint.


24 kvadrat ligger gärna i framkant och visar de nyaste dansexperimenten. Det fungerar lika bra med dem som tar spjärn i historien.

Lis Hellström Sveningson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare