Lyriskt skön svärtaEvabritt Strandberg har kraftfull pondus och närvaro och Rebecka Cardoso gjuter snabba, passionerade gnistor i Federico García Lorcas Blodsbröllop på Teater Halland. Foto: Ivar Sviestins
Recensioner [2009-03-16]

Lyriskt skön svärta

Blodsbröllop av Federico García Lorca
Scen: Teater Halland
Ort: Halland
Regi: Victoria Brattström
Medverkande: Evabritt Strandberg, Mattias Lech, Rebecka Cardoso, Petter Heldt, Henrik Danielsson, Malin Svarfvar Karlsson med flera
Översättning: Jens Nordenhök
Scenografi och kostym: Martin Bergström
Länk: Teater Halland


RECENSION/TEATER. Federico García Lorcas Blodsbröllop går i sorgens svarta färg på Teater Halland, och blir en långsam, dröjande och drömsk uppsättning som betonar hedersvåldets olika konsekvenser för män och kvinnor.

Blodsbröllop brukar ibland anses som en besvärlig pjäs. Den dramatiska utvecklingen är inte överdrivet komplicerad, men de poetiska vändningarna i Federico García Lorcas verk är många och laddade med symboler och metaforer.
   Victoria Brattström och Teater Hallands ensemble löser problemet genom att göra pjäsen som ett versdrama eller sångspel. Replikföringen har mycket tydligt betonade pauser, sångerna till nyskriven musik är framträdande och bärande, och de dramatiska handlingarna är förkortade och hårt koncentrerade.


Det blir en långsam, dröjande och drömsk uppsättning, där scenografins färgsymbolik blir en viktig del i den starka suggestionen. Ibland balanserar man farligt nära den patetiska högtidligheten, men det fina tillvaratagandet av Lorcas symbolism räddar spelet.


Dekoren består av tunna svarta tygridåer mot fonden. I första akten är de halvt genomskinliga slöjor som närmast psykoanalytiskt visar dolda begär. I andra akten har de förvandlats till skog, där hedersdråpen äger rum, och där den talande månens strålar spelar mellan stammarna. Det är gotiskt spökaktigt och mycket stämningsfullt.
   På det hela taget är det en lyriskt skön uppsättning, som betonar hedersvåldets olika konsekvenser för män och kvinnor. Teater Hallands Lorcasatsning har ett genusperspektiv, och i Blodsbröllop fokuseras hur kvinnorna är de som lider mest av vendettorna, samtidigt som de också driver fram dem. Offret solidariserar sig med förtrycket.


Evabritt Strandberg har kraftfull pondus och närvaro som modern, medan Rebecka Cardoso som bruden gjuter snabba, passionerade gnistor i det spel som annars ibland riskerar att bli för stillastående och deklamatoriskt.
   Svart är sorgens färg, och detta är en mycket mörk föreställning, där ändå Twice A Mans videokonst då och då skickar in lekande, färgspelande ljus i allt det mörka.

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (3 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare