Fördjupning [2001-12-06]

Lyssna tillsammans

- En temperatursticka rakt upp i arslet på samhället, så vill skådespelaren Özz Nûjen beskriva ljudfiktionen Somnar du nu så vaknar du aldrig. Nummer har kravlat sig med Tingaling-teamet ut på ett lerigt Järvafält i Stockholm på deras sista inspelningsdag av en ”radiochillout i surroundljud”.

Fruktstånden vid Tensta Torg kl 12.00 onsdag 21 november. Jag väntar på radioveteranen Johanna Langhorst, dramatikern och regissören Kajsa Isakson samt skådespelaren Özz Nûjen. Tillsammans ska vi vandra ut på Järvafältet för inspelningen av en scen till hörföreställningen med den uppmanande titeln Somnar du nu så vaknar du aldrig.      
   Nej, somnar du nu så vaknar du kanske aldrig ur den koma som gör dig handlingsförlamad inför nedmonteringen av det svenska välfärdssamhället, en nedmontering som varje enskild individ borde stå upp och demonstrera mot. Om det finns en sens moral i Somnar du…, så är det just den.

Nytt ord
”Radiochillout” är ett alldeles nytt uttryck myntat av Clara Norman som bildar en tredjedel av kvinnotrojkan Tingaling. De övriga två är Johanna Langhorst och Kajsa Isakson. Ordet kan tolkas som att man lyssnar på radio tillsammans, någonting helt nytt i sin genre.
Somnar du nu så vaknar du aldrig är Tingalings första produktion där man vill ge publiken ”en berättelse i surroundljud”. Med hjälp av dokumentära fragment, massor av samplingar och ljudeffekter vill gänget att publiken ska njuta av en skön miljö samtidigt som man tillsammans skapar egna, inre bilder utifrån det man hör.

Om att vakna upp
Handlingen utspelar sig i ett dödsögonblick. Ett brokigt galleri av personer spelar tillsammans upp en medvetslös människas liv innanför våra ögonlock. Parallellt är lyssningen en färd genom ett välfärdssamhälle under nedmontering. En värld där sjukhus rivs och människors värde ifrågasätts.
   – Samtidigt måste det finnas hopp, är Kajsa noga med att poängtera när vi pratar om handlingen på väg ut på fältet.
– Folk måste inse att de kan påverka sina egna liv. Det är vad vi vill säga med Somnar du nu så vaknar du aldrig.

Den lyssnande regissören
– Där är du ju. Vad jag har väntat, utbrister Özz. Inspelningen har börjat. Snålkall novembervind drar genom märgen, men han lyckas ändå låta avslappnad.
– Där är du ju. Vad jag har väntat. Nytt tonläge. Kajsa Isakson blundar. Som regissör av en hörföreställningen, gäller det att utestänga alla visuella intryck. Efter ett tiotal olika versioner av repliken är både Johanna och Kajsa nöjda. Vi traskar vidare hem till Johanna där den sista scenen för dagen ska spelas in.
Manus är skrivet av hela tingaling-teamet (Kajsa, Clara och Johanna). Kajsa har sedan fungerat som dramaturg, d vs hon har varit den som har pusslat ihop alla lösryckta scener till en fungerande helhet.
– Tjejer skriver bättre än killar i samma ålder, säger Özz insmickrande med blicken på de kvinnliga medarbetarna. Han vill beskriva föreställningen som ”en temperatursticka rakt upp i arslet på samhället”, vilket utlöser ett samfällt instämmande från Johanna och Kajsa.

Livet här och nu det viktiga
Och vad vill Tingaling uppnå för effekt på publiken?
– Jag vill att folk ska reflektera över sina liv, fråga sig vad som är viktigt och oviktigt, att de ska komma fram till att dom som är här och nu är det viktigaste, att man är närvarande i nuet, säger Johanna.
Kajsa Isakson tror att fördelen med att lyssna på en historia, är att man kan skapa sina egna bilder av människor man hör.
– Det är så lätt att man annars delar in folk utifrån det man ser framför sig. ”Kajsa, söderbönan” och så.
   Somnar du nu så vaknar du aldrig har premiär på Eriksdalsbadet i Stockholm lördag 8 december klockan 20.00. Därefter åker man på turné i samarbete med Riksteatern/ JAM.

Ylva Lagercrantz/NR.NU

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare