Vokalt stark MacbethTitelrollsinnehavaren Bengt Krantz är den stora behållningen i Malmöoperans uppsättning av Verdis Macbeth, tycker Nummers recensent
Recensioner [2007-03-27]

Vokalt stark Macbeth

Macbeth av Guiseppe Verdi med libretto av Francesco Maria Piave
Scen: Malmö Opera
Ort: Skåne
Regi: Matthew Richardson
Scenografi: Gideon Davey
Medverkande: Bengt Krantz, Simona Zambruno, Otto Maidi, Jonas Duran, Joachim Ottosson, Sebastian Rosacker, Per Fernesten, Samuel Jarrick, Signe Lind, Åke Persson, Andreas Davidson
Dirigent: Joseph Swensen /Per-Otto Johansson Kostymdesign: Gideon Davey
Länk: Malmö opera och musikteater


Matthew Richardsons iscensättning av Macbeth är en spretig föreställning som pendlar mellan blodig tragedi och komik, skriver Nummers Therése Hammar efter att ha sett premiären på Malmöoperan.

Teamet bakom föreställningen placerar sin Macbeth i en nutid på en plats som kan vara varsomhelst. Scenografin (Gideon Davey) leker med perspektiven och utstrålar en kylighet som smittar av sig på föreställningen. Regissören Matthew Richardson tycks ha haft massor med idéer, och blandar dem lite hipp som happ likt häxorna slänger ner sina ingredienser i grytan. Just häxorna tycks vara varje regissörs dilemma när Macbeth skall sättas upp. Här blir de till en hop påskkärringar på väg till Blåkulla med de obligatoriska hucklena knutna under hakan. Inga att ta på allvar alltså.


Dock bränner föreställningen till i sista aktens öppningsscen, där de skotska flyktingarna begraver sina döda i svarta sopsäckar. Förankringen till dagens offer för maktgirighet blir tydlig. Där iscensättningen haltar är det desto bättre vokal- och musikmässigt. Främst för titelinnehavaren Bengt Krantz skull. Med tydlighet mejslar han knivskarpt ut en maktgirig general på väg mot en krona av papp, (större än så är inte makten) till en man full av samvetskval med blod på sina händer. Simona Zambruno som Lady Macbeth styr sin man med fast hand mot avgrunden. Hon når inte fullt ut i sin roll, och till en början är hon en aningen vass i höjdtonerna. Vokalt fungerar hon bäst i de dramatiska partierna.
   Både kör och orkester under ledning av Joseph Swensen visade sig från sin bästa sida. Turen med opera är att man alltid kan blunda och lyssna på musiken i stället.

Therése Hammar

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (6 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

3