Magisk månfärdPå det sluttande trägolvet utspelar sig en magisk resa, berättad av tio skådespelare och liveframförd kinesisk blues, när Månteatern spelar Färden till Västern, i regi av Peter Oskarson. Foto: Hans Danelius
Recensioner [2008-01-14]

Magisk månfärd

Färden till Västern av Wu Cheng'en
Scen: Månteatern
Ort: Skåne
Regi: Peter Oskarson
Scenografi: Carina Lundgren Carlestam
Medverkande: Martin Brandqvist, Ola Cítron, Mats Granath, Lillemor Hjelm, Sofie Livebrant, Tony Lundgren, Magnus Nylander, Peter Oskarson, Yvonne Stenwall, Bai Tao
Bearbetning: Mary Zimmerman, Jan Mark
Länk: Månteatern


Det är inte ofta man upplever en föreställning som är så genomtänkt och genomarbetad från början till slut som den som just nu spelas i Månteaterns lokaler på Bredgatan i Lund. Och som har ett sådant stort hjärta och en sådan berättarglädje. Nummers Therése Hammar är överväldigad av snällhet.

Det första som slår en när man kommer in i salongen är det kraftigt lutande scengolvet i trä (Carina Lundgren Carlestam). Och de små sandfärgade meditationsstolarna som står utplacerade på golvet framför scenen. Hela scenrummet andas lugn och harmoni.
   Men det börjar egentligen redan i entrén. Där hälsas publiken välkommen av de vitklädda skådespelarna, befrias från tunga vinterkängor och får i stället morgontofflor att sätta på fötterna.


Wu Cheng’ens tusensidiga epos Färden till Västern har av den amerikanska dramaturgen Mary Zimmerman omvandlats till ett hanterbart manus. En bragd som hon även tidigare har visat exempel på genom att ha levandegjort verk som På spaning efter den tid som flytt och Odyssén. Bakom den svenska bearbetningen av Zimmermans manus står dramaturgen Jan Mark, och för regin Peter Oskarson.


När jag sitter på golvet med en kudde bekvämt i knäet och låter mig ledsagas genom historien av Peter Oskarsons berättare slår det mig att det är just i det enkla som den stora teatermagin föds. Med små medel gestaltar de tio skådespelarna de drygt sjuttiotal roller som dyker upp i berättelsen.
   Sofie Livebrandts kinesiska blues följer upp scenografin och för handlingen vidare. Magnus Nylander spelar Apkungen, en våldsbenägen Baloofigur med superkrafter som till straff för att ha gjort bort sig på aprikosfeérnas fest skickas tillbaka till jorden för att hjälpa en räddhågsen munk (Ola Cítron) som fått i uppdrag att hämta tre heliga skrifter ur Buddhas hand.
   Med på färden följer också en sex- och matgalen gris (Yvonne Stenwall) som grymtar och beter sig allmänt vidrigt och ett sandmonster (Tony Lundgren).


När det lilla sällskapet till slut utstått de åttioen prövningar som utvalts åt dem har de alla vuxit som människor och jag känner mig både som en snällare och ödmjukare person när jag går till tåget efter föreställningens slut.

Therése Hammar

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (29 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1