Mäktig musik i magasinetTevje (Jan Åström) vill inte acceptera att hans dotter Chava (Anna Granquist) har en egen vilja i Spelman på taket. Foto: Per Eriksson
Recensioner [2011-10-01]

Mäktig musik i magasinet

Spelman på taket av Joseph Stein efter noveller av Scholem Aleichem
Scen: Magasinet, Dalateatern
Ort: Dalarna
Regi: Patrik Pettersson
Scenografi: Calle von Gegerfelt
Ljus: Peter Stockhaus
Kostym: Gunnar Ekman
Mask: Cajsa Jackson
Medverkande: Jan Åström, Susanne Hellström, Anna Fahlstedt, Caroline Rendahl, Anna Granquist, Barbro Enberg m fl. Medverkande musiker och körer: DalaSinfoniettan, Copper town Harmony, Falu Miner Chords
Musikalisk ledare/dirigent: Joseph Redin
Länk: Dalateatern


RECENSION/TEATER. Ett godsmagasin från slutet av 1800-talet är spelplats då Dalateatern sätter upp Spelman på taket. Den varma och välkomnande atmosfären bidrar till helhetsupplevelsen i en annars ganska traditionell uppsättning, tycker Nummers Yvonne Busk.

Där sitter han igen på sin mjölkkärra – Tevje (Jan Åström). Grubblar över livet och talar med sin Gud. Hans bekymmer är stora och små. Fattigdomen, en halt häst, det ryska majoritetssamhällets hot mot hans judiska by Anatevka och döttrarna som mot alla regler vill välja sina män själva. 


Jan Åström sjunger de välkända sångerna med kraftfull och sträv klang i rösten. Han gestaltar en trovärdig Tevje, som i sina svåraste stunder håller tillbaka de stora åtbörderna. När han pressas att bryta mot gängse normer och famlar efter sin livlina – traditionerna – så är det med ett återhållet kvidande från en man plågad av sina tvivel.


Visst kan man, som det påpekas i programbladet, dra paralleller till vår tid, där hederskulturen fortfarande är stark på sina håll och där folkgrupper hotar varandra. Men styrkan i den här föreställningen är inte att ge oss insikter kring dessa företeelser. För det krävs ett mer djuplodande textmaterial än det som kan vaskas fram ur Spelman på taket. Ändå ger uppsättningen en helhetsupplevelse som är motivering nog.


Golde (Susanne Hellström) grälar på sin man med övertygande värme. Äktenskapsmäklerskan Jente (Barbro Enberg) är inte bara en schablon i det traditionella bylivet, utan en kvinna som levt, sårats och kämpar med sitt och andras liv. Döttrarna Tzeitel (Anna Fahlstedt), Hodel (Caroline Rendal) och Chava (Anna Granquist) ger, trots sina likheter, gestalt åt tre skilda personligheter. 


Regissören Patrik Pettersson har låtit spelmannen (Magnus Samuelsson) få en ovanligt framträdande roll. I neutral vit kostym, som lyfter honom ur tid och rum, intar han ibland scenen ensam. Magnus Samuelsson är både musiker och dansare och kombinerar detta i skickliga solonummer.


Calle von Gegerfelts scenografi utnyttjar byggnadens möjligheter. I öppningsscenen syns spelmannens siluett mot Magasinets höga gavelfönster. Ensemblen rör sig på olika nivåer i en scenbild där växlingarna i huvudsak sker med hjälp av ljuset. Peter Stockhaus vackra och effektiva ljusdesign öppnar alternativt sluter rummet och ackompanjerar stämningar.


Barbershopkörerna Copper Town Harmony och Falu Miner Chords samt DalaSinfoniettan gör, tillsammans med ensemblen, den välkända musiken extra mäktig. Det blir en kraftsamling och en energi som känns i magasinets tegelväggar.

Yvonne Busk

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (40 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare