Maktmyter under luppFredrik Gunnarson håller publiken i ett järngrepp på Malmö stadsteater.
Recensioner [2009-10-13]

Maktmyter under lupp

Förbannelser av Jörgen Dahlqvist och Christina Ouzounidis
Scen: Malmö stadsteater Intiman
Ort: Skåne
Regi: Fredrik Gunnarson
Scenografi: Daniel Åkerström-Steen
Kostym: Daniel Åkerström-Steen
Mask: Åsa Trulsson
Medverkande: Fredrik Gunnarson
Länk: Malmö stadsteater


RECENSION/TEATER. Malmö stadsteater har fått finbesök av Teatr Weimars dramatiker som undersöker en manlighet i kris. Björn Gunnarsson har sett två enastående intensivt genomförda monologer om våldet som maktens garanti.

När Teatr Weimars båda dramatiker Jörgen Dahlqvist och Christina Ouzounidis intar Malmö stadsteaters Intimanscen handlar det om manlighet i kris. I två enastående intensivt genomförda monologer gestaltar Fredrik Gunnarson män som upplever sig förrådda. Underförstått handlar det om våldet som maktens enda garanti.


Den första monologen beskriver marknadssamhällets kostymhjälte: entreprenören som tror på fria individer. Hans entreprenörskap känner inga moraliska gränser, och hans revanschism leder honom till allt hätskare utfall mot alla som har svikit honom, men också till självdestruktion.


Fredrik Gunnarson håller publiken i ett järngrepp även i andra avdelningen, där den sceniska infattningen är helt annorlunda. Två stolar, en kista och vita förhängen utsäger likvaka. Den mytiska urtexten är Agamemnons offrande av Ifigenia.
   Men associationerna går snabbt till hedersmord. Man kan tänka på både Nima Dervishs och Emre Gungörs aktuella reportagebok Varför mördar man sin dotter? och Oscar Hedins tv-dokumentär Sämre än djur.


Mannen är klädd i stiliserad uniform. Det mord han har begått har utförts på grund av en ordning som är större än honom själv. Hans självrättfärdigande avvisar all ånger. Valen har varit nödvändiga. Med retorisk ironi konstaterar han att vi inte längre offrar barn till gudarna.
   I ett avvikande inpass blir Ouzounidis text politiskt övertydlig. Här är mannen en militär ockupant som försvarar civilisationen mot terroristiska barbarer med främmande kultur, och han har inte dödat sin dotter utan sin hustru. Mäns narcissistiska ära bärs upp av kvinnor, vare sig de är hustrur eller döttrar. Kvinnor är offer på båda sidor om konflikten mellan det senmoderna västerlandet och hederskulturerna.


Uppenbarligen har de båda männen, som Fredrik Gunnarson framställer med yppersta mästerskap in i minsta ansiktsmuskel, behov av att rättfärdiga sig i tal. Monologerna har yttre adressater. På så sätt är männens vilja inte så fri som de vill ge sken av. Skulden är inte så lätt att undfly och det finns alltid stumt anklagande vittnen inför vilka man patetiskt måste försvara sig.


 

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare