Det blir dramatikern och regissören Malin Axelsson, 33 år, som tar över det konstnärliga ledarskapet efter Måns Lagerlöf på Ung scen/öst. Axelsson är utbildad vid Dramatiska institutets dramatikerlinje och kommer närmast från ett fyraårigt uppdrag som husdramatiker på Unga Riks.
– Det är helt fantastiskt, jag är jätteglad, säger en lycklig Malin Axelsson till Nummer. Det var hård konkurrens, 30 sökande, då känns det extra kul att få jobbet.
På Ung scen/öst har den blivande chefen tidigare arbetat som översättare till Lucy Prebbles The sugar syndrome samt skrivit och regisserat föreställningen Kladdet (2008). Hon kommer att fortsätta både skriva och regissera inom ramen för sitt nya jobb.
– Ja, det ingår i dealen liksom. Ung scen/öst är en fantastisk teater, framför allt deras arbete med nyskriven dramatik som jag vill självklart vill förvalta, men jag vill också jobba med nya scenkonstutryck och alternativa teaterprocesser. Exakt hur det ska se ut har jag inte hunnit börja tänka på, men jag gillar att det finns ett konstnärligt mod som känns i väggarna i huset.
Malin Axelssons genombrott för den bredare teaterpubliken blev kanske som författare till Stålflikkan, den nya uppföljaren till den kultförklarade 1970-talspjäsen i Stockholms stadsteaters uppsättning Jösses flickor – Återkomsten 2006, men många flitiga teaterbesökare hade redan dessförinnan stiftat bekantskap med Axelsson via den fria gruppen Teater Scenario i Stockholm, där hon ingår i ledningen. Stockholmspubliken har även uppskattat Malin Axelssons nyförfattade dialog till Suzanne Ostens uppsättning av Glada änkan på Folkoperan.
Närmaste premiär för Malin Axelsson blir redan den 19 februari på Unga Klara, då Sara Giese sätter upp hennes senaste pjäs Monsterkabinettet. Nummer ser fram emot denna och gratulerar Malin Axelsson till nya jobbet, samt Ung scen/öst till ett både hoppingivande och självklart val av konstnärlig ledare.
Axelsson tillträder som konstnärlig ledare för Ung scen/öst den 1 juli 2009.