Recensioner [2002-11-08]

Malmö Dramatiska Teater: Avskedet

SISTA MINUTEN-TIPS. Österrike har många lik i garderoben. Det gynnar återväxten på giftiga dramatiker. Schwab, Bernhard, Handke - och nu har vi Elfriede Jelinek som tagit sig an den främlingsfientlige politikern Jörg Haider i egen hög person genom att ha författat en dramatisk monolog åt hans alter ego.

I Melanie Mederlinds regi på Malmö Dramatiska Teater skulle man närmast kunna kalla det en Haider i filosofiska lederhosen, en utflippad alpdröm, en förmedvetandets ofrivilliga bekännelse på analytikersoffan.
   Hur som helst, den text som Göran Dyrssen framför tillsammans med fyra i det närmaste stumma barnstatister, är något så ovanligt som ett stycke underhållande tysk, politisk-filosofisk teater, intellektuellt krävande, otvivelaktigt, men med så exakt inprickade sceniska upptåg att man aldrig hinner köra fast i talarens, låtsas-Haiders falska spetsfundigheter.
   Dyrssens minspel påminner om Gösta Ekmans: det är komiskt på ett kontrollerat sätt, som clownens professionella kod av ansiktsuttryck, väl utprovade, med känd effekt. ”Haider” må vara en politisk clown, men som demagog är han en skicklig yrkesman, och de här två funktionerna kombinerar Dyrssen säkert i sin rolltolkning.
   Ungdomen har han med sig, teater-Haider: blygt leende mähän på skidor, i joddlarkostym, och som antika ariska ynglingar i särk. Det är hejdlöst roligt och isande aktuellt. Skånepartisterna borde dra in alla anslag till teatern.

OBS: Endast 2 speldagar kvar, 8 – 9 november.

Kristjan Saag

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare